„Nu ne oprim din joacă atunci când îmbătrânim,  ci îmbătrânim când încetăm să ne mai jucăm.”

(George Bernard Shaw)

 

Proiectul „ȘCOALA DE ... VACANȚĂ – EDUCAȚIA ÎNTRE JOC ȘI JOACĂ” derulat la Școala Gimnazială Nr. 1 Suceava, în perioada 12 - 29 aprilie 2021, adresat elevilor claselor V-VII,se află la prima ediție și s-a născut din dorința copiilor de a relua contactul cu școala în această perioadă, de a socializa altfel și, în egală măsură, de a experimenta situații de viață noi, majoritatea proiectate în cadru nonformal.

Privind educația ca fenomen social fundamental de transmitere a experienței de viață a generațiilor adulte și a culturii către generațiile de copii și tineri, putem contribui la nevoia copiilor de a fi împreună cu alţi copii, asigurându-le cadrul necesar pentru a se bucura de jocul în grup, dar, mai ales, de eficienţa şi trăinicia învăţării prin joc. Acesta este fundamentul proiectului nostru, iar ca echipă de proiect - prof. Domunco Iuliana, prof. Timofti Liliana, coordonatori, prof. Toma Lăcrămioara, prof. Brutaru Tamara, prof. Strugariu Mirela, prof. Cășuneanu Luminița, prof. Ignătescu Lăcrămioara, prof. Vranău Ovidiu, colaboratori – am invitat alături de noi comunitatea locală, diverși parteneri și colectivele de parinți ale claselor implicate.

Discutând cu elevii, am descoperit că, deşi se bucură că este vacanţă, îşi doresc totuşi să fie împreună cu alţi copii, să aibă un îndrumător adult pentru jocurile şi activităţile lor, care să vină cu propuneri, chiar şi cu statut de negociator, să le susţină ideile şi să le dea formă activă.  De aceea, după o perioadă lungă de școală online și de libertate totală, de la începutul vacanţei, copiii au fost dornici de activităţi organizate. Ideea „Şcolii de … vacanță”, la care am aderat, a fost şi este una excepţională, în acest sens.

Activitățile derulate - Povestea din cetate,Joc, mișcare, orientare,  Smart city – Orașul viitorului văzut prin ochi de copil,Educație în  ritm de dans, De-a v-ați ascunselea spre performanță, Fotografia între emoție, culoare, și iluzie optică, Geometrie și chimie în tradițiile pascale - au fost proiectate cu scopul să ofere copiilor experiențe noi, într-un mod interactiv și ludic, iar cursurile propuse devin loc de cercetare, descoperire și învățare prin experimente și experiențe specifice vârstei.

Gânduri de final: “Popas în orașul cu parfum de legendă ... o activitate de explorare a frumosului din natură, de interacțiune socială, transformând întâlnirea din parc intr- o frumoasă poveste în vecinătatea celuilalt.” (prof. Cășuneanu Luminița)

„Mai presus de toate, jocul poate fi privit ca o învățare bazată pe acțiune, în urma căreia, atât participanții direcți, cât și coordonatorul jocului învață ceva nou. Un alt factor motivant este latura competitivă pe care o poate avea jocul. Pășim astfel de-a v-ați ascunselea și spre performanță!”(prof. Brutaru Tamara)

 “Ceea ce îi motivează pe cei mici să participe și le menține interesul este tocmai sarcina jocului. Faptul că el știe că se află în acel loc nu să învețe – prin urmare se renunță la acel cadru riguros – ci să se joace, simplifică procesul educativ.Așa se explică participarea cu mare plăcere la acțiunea ... joc, mișcare, orientare,” (prof. Vranău Ovidiu)

„Orașul viitorului - Smart City - va fi orașul care colectează informații despre oameni, infrastructură și problemele cu care se confruntă administrația locală și le folosește pentru fluidizarea traficului, reducerea poluării și a consumului de energie, optimizarea condițiilor de locuire și asigurarea accesului la serviciile de sănătate și educație. Orașele inteligente presupun schimbări complexe în care toate elementele conexe fac viaţa cetățeanului mai plăcută și transformă planeta într-una mai unită și mai verde. (prof. Toma Lăcrămioara)

“Jucându-se cu rulete, cu șublere și cu rigle au măsurat dimensiunile băncilor și ale meselor la care s-au așezat, le-au exprimat în cm, apoi le-au transformat în m și mm. Au calculat perimetrele și ariile suprafețelor măsurate, vitezele cu care s-au deplasat, pe rând, pe același traseu, cu bicicleta și cu trotineta și le-au comparat. La final, toate emoțiile adunate au trecut printr-o anume  ... mașină de spălat!" (prof. Strugariu Mirela)

”Tot de-a v-ați ascunselea prin ... orășelul elementelor chimice au călătorit copiii, folosind softul educațional https://phet.colorado.edu/ro/simulations și au descoperit lucruri în joacă. În întâlnirile online desfășurate, am modelat moleculele unor substanțe compuse, ne-am reamintit prin joc ce sunt atomii, din ce sunt alcătuiți, ce sunt ionii și multe alte concepte învățate la orele de chimie.”(Ignătescu Lăcrămioara)

„Cu ocazia Zilei Internaționale a Cărții, elevii au fost parte a unei povești din cetate, în care cărțile lor favorite și-au dat întâlnire în cetatea imaginației. Apoi ei înșiși au devenit cărți vii, răspunzând provocării de a-și imagina că sunt o carte. Astfel biblioteca virtuală a cetății deschide calea către aventură, porți ferecate către povești, te poartă în călătorii imaginare, te îmbie cu bucate savuroase și se destăinuie în pagini de jurnale pline de emoție.” ( prof. Domunco Iuliana)

„Prin educație între joc și joacă, am urmărit implicarea elevilor în activități de învățare creativă și de dezvoltare a relațiilor interpersonale, în contextul pandemic, care a suprimat socializarea și întâlnirile din cadrul școlii!” (prof. Timofti Liliana)

            „Şcoala de … vacanță”, un proiect care a avut drept scop socializarea, prin adaptare la mediu fizic sau online, cu respectarea regulilor de grup, prin care copiii redescoperă să comunice, să se organizeze, să respecte reguli, să avanseze propuneri, să aibă încredere în sine şi, mai ales, să se bucure împreună.

În loc de încheiere ...

... experienţele de grup încheagă prietenii, dărâmă barierele prejudecăţilor, creează solidarităţi şi  favorizează adaptări la situaţii sociale în miniatură.

 

Coordonator,             

prof. Liliana Timofti