Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava anunţă intrarea în producţie a spectacolului „Rinocerii”, de Eugène Ionesco, în regia lui Alain Timár, a cărui premieră va avea loc pe 15 decembrie 2018.

Considerată una dintre lucrările cele mai remarcabile ale teatrului absurd universal, „Rinocerii” este prima piesă a marelui scriitor de limbă franceză, de origine română, montată la Teatrul Municipal „Matei Vişniec” Suceava. Eugène Ionesco nu are cum să lipsească din repertoriul unui teatru care se respectă şi îşi respectă publicul. Eugène Ionesco este dramaturgul ideal pentru o punere în scenă de către un regizor francez, Alain Timár, în România.

Din distribuţia spectacolului fac parte actorii: Răzvan Bănuţ, Cătălin Mîndru, Cosmin Panaite, Delu Lucaci, Cristina Florea, Clara Popadiuc, Bogdan Amurăriţei, Diana Lazăr, Horia Butnaru.

Alain Timár este regizor, scenograf şi director de teatru - conduce Théâtre des Halles din Avignon, vestitul oraş gazdă al Festivalului Internaţional de Teatru, unul dintre cele mai importante şi mai vizibile evenimente contemporane dedicate artelor spectacolului din lume. Se poate spune că Alain Timár are o relaţie de durată cu Eugène Ionesco, pe care l-a mai montat de-a lungul cariei sale, în diferite ţări şi versiuni lingvistice: franceză, maghiară, chineză sau engleză.

Deţinător a multiple premii şi distincţii onorifice, aflat acum într-un teatru ce poartă numele altui dramaturg român care trăieşte în Franţa, Alain Timár ne spune ce înseamnă să regizezi şi să joci „Rinocerii” în 2018: „… După căderea blocului comunist din Europa şi apariţia globalizării unde economia de piaţă, via capitalismul triumfător şi arogant, îşi asumă locul întâi; când lumea a devenit un supermarket unde orice poate fi vândut şi cumpărat – chiar şi oameni; când această piaţă aparţine multinaţionalelor dincolo de guverne, iar finanţiştii înnebunesc speculând sume virtuale colosale; şi peste toate acestea, un alt aspect al ideologiei totalitare şi-a făcut apariţia, doar că într-un mod mai difuz, aproape invizibil. Noii stăpâni jonglează cu un soi de trucuri magice fără să-şi arate feţele, în timp ce duşmanul a devenit invizibil! Şi toţi, sau aproape toţi, par a-şi fi însuşit aceste noţiuni, condiţionaţi fiind de un consumerism generalizat. Masele fascinate au construit un nou Templu, acela al Consumului cu <C> mare, în care divinizează puterea banului şi consumul de bunuri. <Rinocerita> se propagă în noi, tăcută, cu tot cu efectele sale erozive. În acest context, toate personajele piesei sunt atinse de boală, cu excepţia lui Bérenger, care conştientizează pericolul şi se împotriveşte. (…) Iar dacă răul există (iar evidenţa n-o putem nega), opusul său, binele, trebuie şi el să existe: asta vrea luptătorul imposibilului, Bérenger, să ne spună. El devine şi simbolul luptei împotriva tuturor formelor de inumanitate, nedreptate şi obscurantism, fie că sunt individuale sau colective, în interiorul fiinţei sale sau în societate. (…) Bérenger aduce un plus valorilor precum prietenia, relaţiile sociale, dragostea, reinventează <umanismul> pentru lumea obişnuită. El îndrăzneşte să gândească, să reziste şi să ne invite pe noi toţi să facem la fel. Îl face asta nebun, iar dacă l-am urma, am deveni şi noi nebuni?”

Preţul unui bilet la premiera spectacolului „Rinocerii”, de Eugène Ionesco, care va avea loc pe 15 decembrie 2018, este 25 de lei. Relaţii şi rezervări, la telefon: 0759 048 677, e-mail: bilete@teatrulmateivisniec.ro.