Casa de Cultură a Sindicatelor Suceava a găzduit sâmbătă, 24 noiembrie, spectacolul de operă „Bărbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini, operă bufă în trei acte, la finalul căreia publicul sucevean s-a ridicat în picioare şi a aplaudat îndelung prestaţia artiştilor de pe scenă. Orchestra “Opera Vox”, sub bagheta dirijorului prof. univ. dr. Leonard Dumitriu, de la Universitatea Naţională de Arte “George Enescu”, şi-a ocupat încă de la începutul spectacolului locul în fosa orchestrei, spaţiu aflat sub avanscenă, de unde i-a acompaniat pe solişti. Pentru rolul bărbierului Figaro a fost invitat în spectacol baritonul Fernando Araujo, profesor universitar la prestigioasa Academie “Mozarteum” din Salzburg. El a interpretat acest rol în diferite teatre de operă din Italia, Spania, Elveţia, Austria şi Germania.

Rosina, „pupila lui Bartolo”, a fost interpretată de soprana Cristina Simionescu de la Opera Naţională Română din Iaşi, una dintre cele mai bune interprete din ţară ale acestui rol. În rolul Contelui Almaviva, publicul sucevean l-a văzut pe tenorul Mihai Irimia de la Opera Română din Braşov, tenor liric invitat în toate teatrele de operă din ţară. Bartolo şi Basilio au fost interpretaţi de başii Ioan Vrasmas şi Marius Chiorean, care au cântat împreună acest titlu de zeci de ori pe scena Operei Naţionale Române din Cluj-Napoca.

 

Travestiuri, încurcături, confuzie

Organizatorii au ales ca pe un ecran aşezat în dreapta scenei să se deruleze traducerea în limba română a operei. Cu mici excepţii, textul tradus în limba română a fost afişat în acelaşi timp cu replicile în limba italiană ale soliştilor din spectacol.

Rosina, o tânără fermecătoare, este captivă în casa unui bătrân înstărit, tutorele ei, doctorul Bartolo, dificil, mofluz, gelos, ridicol, îndrăgostit de ea, care intenţionează să o ia de nevastă. Însă Rosina este îndrăgostită de un tânăr de vârsta ei, nobil, dar deghizat, nedezvăluindu-şi adevărata identitate. Figaro, bărbierul iubit de întreaga Sevilla, priceput la toate, află că îndrăzneţul Conte Almaviva este îndrăgostit de tânăra, bogata şi frumoasa Rosina. Şi Rosina îl iubeşte pe Contele Almaviva, care-i cântă serenade sub fereastră. Vicleanul Figaro, ispitit de aurul promis de Conte, devine peţitorul Rosinei în favoarea Contelui. Figaro reuşeşte să împletească o adevărată pânză de păianjen şi, folosind nenumărate trucuri, îi uneşte în final pe cei doi îndrăgostiţi fără speranţe, chiar înainte ca Rosina să devină soţia doctorului Bartolo.

Întreaga intrigă, presărată de travestiuri, încurcături, confuzie, „tehnici” tipice Commediei dell’Arte, conduce în final spre triumful iubirii tinerilor frumoşi, simpatici, al dragostei fireşti. Publicul a apreciat calităţile vocale ale soliştilor, costumele, decorul, punerea în scenă a spectacolului de operă, interpretarea Orchestrei şi Corului “Opera Vox”, răsplătindu-i pe artişti cu aplauze şi ovaţii. Regia şi scenografia spectacolului poartă semnătura Ligiei Ghilea, lector universitar doctor la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca.

La final, toţi protagoniştii spectacolului de operă au fost chemaţi şi rechemaţi pe scenă, pentru a-şi primi binemeritatele aplauze şi aprecieri din partea spectatorilor.