Lideri de sindicat din învățământul preuniversitar de o parte, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar Județean (IȘJ) Suceava, de cealaltă parte, alături de reprezentanți ai Prefecturii și ai altor instituții, au stat, miercuri după-amiază, față în față, și au dezbătut una dintre problemele cu care se confruntă învățământul sucevean în ultima perioadă, și anume reducerea unui număr de 70 de norme didactice.

Reducerea de norme din unitățile din județ a fost solicitată de Ministerul Educației, pentru încadrarea în alocarea bugetară, însă dispoziția a stârnit numeroase controverse, mai ales în condițiile în care directorii trebuie să ia măsuri în timpul anului școlar.

„În cadrul ședinței au fost discutate cauzele care au condus la apariția acestei situații limită, precum și măsuri legale ce pot fi aplicate, astfel încât până la finalul anului școlar să nu se mai înregistreze astfel de situații”, a informat Instituția Prefectului.

Comisia de dialog social de la Prefectură a fost solicitată de Uniunea Județeană a Sindicatelor „Pro Educația”, reprezentanții acesteia menționând că „la mijlocul anului școlar este solicitată, de către Ministerul Educației Naționale, reducerea unui număr de 70 de norme didactice care au fost deja efectuate”.

„Este foarte simplu ca dintr-un birou de la București, cu pixul în mână, să spui altora să se încadreze într-un anumit buget fără a ține cont de specificul județului, de calitatea educației. Avem zone de munte cu clase mici, școli în zone greu accesibile, nu se aplică formule matematice acolo”, a arătat prof. Traian Pădureț, liderul ”Pro Educația”. Acesta a mai atras atenția asupra unei situații care este pe cale să apară, și anume, neplata integrală a unor cadre didactice care au prestat activitate la clasă, la plata cu ora, în decembrie.

De cealaltă parte, prefectul Alexandru Moldovan i-a solicitat inspectorului general Grigore Bocanci prezentarea unei situații actualizate referitoare la necesitatea efectuării unor angajări, acolo unde este cazul, precum și la posibilitatea reducerii unor norme.

Bocanci a menționat că instituția pe care o conduce încearcă să identifice soluții pentru ca toate orele efectuate în luna decembrie de cadrele didactice să fie plătite și, totodată, să nu existe disponibilizări în școli.

Acesta a menționat că în luna decembrie, la nivelul școlilor, directorii și-au revizut normarea fără comasări de clase sau disponibilizări, iar programul informatic de salarii Edusala fost deblocat.

 

Ministerul trebuie să cunoască situația particulară a județului

Prefectul județului a propus Inspectoratului Școlar Suceava întocmirea și transmiterea către Ministerul Educației a unui memoriu în care să se prezinte cauzele care au generat situația actuală, precum și măsurile propuse pentru eliminarea neconformităților existente în modul de stabilire și alocare a normelor didactice.

De asemenea, Alexandru Moldovan a recomandat abordarea unui stil de lucru constructiv de către Inspectoratul Școlar al Județului Suceava prin transparentizarea deciziilor ce privesc drepturile personalului didactic și nedidactic din învățământul preuniversitar.

Dialogul cu sindicatele reprezentative în cazul revizuirii normelor didactice, astfel încât să se asigure încadrarea cheltuielilor salariale în bugetul aprobat, fără a fi afectate drepturile legale ale personalului, a fost tot o sugestie venită din partea Prefecturii.

Moldovan a mai recomandat celor direct responsabili de soluționarea problemei să analizeze atent propunerile înaintate de reprezentanții administrației publice locale în ceea ce privește necesarul de norme (în special în cazul localităților cu sate componente în zone izolate sau greu accesibile), astfel încât să fie asigurată o distribuire uniformă a normelor și adecvată specificului județului.

La finalul ședinței, inspectorul școlar general a dat asigurări că plata salariilor în luna ianuarie se va face conform programării, iar revizuirea numărului de norme se va face fără a fi afectate drepturile personalului care a prestat munca în luna decembrie.  

 

Școlile nu se pot încadra în buget din cauza costului strandard per/ elev

Sindicaliștii au mai atras atenția în cadrul ședinței că metoda de finanțare prin intermediul costului standard per elev minimizează finanțarea educației, iar fondurile nu se alocă în funcție de realitățile din școli. Din cauza valorii costului standard, școlile sucevene și nu numai nu semai pot încadra în buget, pentru că actuala metodă de calcul a finanțării este incorect stabilită.

Unitățile de învățământ din zonele izolate, cu efective mici de elevi la clasă,  școlile unde majoritatea cadrelor didactice sunt cu gradul I, sunt doar câteva exemple de unități care nu se pot încadra în finanțatea acordată în funcție de costul standard per/ elev.