Obligația de completare a formularului digital de localizare (PLF) în decurs de 24 de ore de la intrarea în țară, valabilă în 18 state ale Uniunii Europene, nu a fost respectată de mii de suceveni și au fost amendați de DSP sau urmează să primească amenda. Lista cu cei care nu au completat formularul este trimisă automat la DSP de către Poliția de Frontieră.

Purtătorul de cuvânt al DSP Suceava, Gabriela Băncilă, a declarat, marți, că din data de 19 decembrie 2021, când România a adoptat PLF, până în prezent, inspectorii DSP au emis peste 2.400 de procese-verbale de amendă și mai au încă foarte multe de trimis. Numărul mare de procese-verbale care trebuie întocmite, înregistrate și trimise, corelat cu numărul relativ redus de angajați DSP, face să existe un decalaj de expediere de circa 10 zile față de momentul depășirii termenului legal de înregistrare a celor sosiți în țară, în platforma digitală. De exemplu, la una din cursele externe de luni, 17 ianuarie a.c., sosite la Aeroportul „Ștefan cel Mare” Suceava, din 200 de pasageri doar 4 aveau completat PLF. Această atitudine este greu de înțeles, în condițiile în care în țările de rezidență ale celor sosiți PLF a fost implementat cu mult înaintea României și Bulgariei, deci oamenii sunt familiarizați cu obligativitatea completării.

Gabriela Băncilă a arătat că, potrivit legislației, cei care nu completează formularul digital de localizare a pasagerilor în decurs de 24 de ore de la sosirea în țară riscă amenzi de la 2.000 până la 3.000 de lei. DSP a aplicat până acum cuantumul minim, de 2.000 de lei, iar cei care achită în 24 ore plătesc jumătate din sumă. Dacă nu plătesc în termen de 15 zile, DSP reia corespondența cu persoanele în cauză. În caz de neplată, ei sunt înregistrați la primăria din localitatea de domiciliu ca debitori.

Purtătorul de cuvânt al DSP a precizat că amenda se trimite la domiciliul din județul Suceava al persoanelor care au venit din străinătate și că se emite și în cazul completării greșite a formularului deoarece în caz de date eronate acesta este automat invalidat de sistem.

 

Pașii de completare a formularului de localizare PLF

Formularul digital de localizare în România se completează online în cel mult 24 de ore de la sosirea în țară, de către orice persoană, indiferent de mijlocul de transport cu care vine în țară. Este recomandată, însă, completarea înainte de sosirea în țară.

1. Se accesează aplicația https://plf.gov.ro/login și se introduce o adresă de e-mail, la care utilizatorul primește link, care după accesare va direcționa utilizatorul în pagina principală a platformei.

2. Se accesează butonul verde „Formular nou”.

3. Se alege tipul actului de identitate în baza căruia solicitantul intră în țară:

– CNP pentru cei care dețin carte de identitate românească;

– Pașaport/Act de identitate pentru cei care nu dețin carte de identitate românească.

4. Cetățenii români care selectează „CNP” introduc în câmpurile obligatorii: codul numeric personal, numele și prenumele. Persoanele care selectează „Pașaport/Act de identitate” introduc țara care a eliberat documentul de identitate, numărul acestuia, respectiv numele și prenumele titularului.

5. Se selectează țara de plecare și data începerii călătoriei, precum și punctul în care se face trecerea frontierei în România.

6. Se introduce adresa de destinație.

7. Se completează numărul de telefon la care persoana poate fi contactată pe perioada șederii în România.

8. Se selectează modul de călătorie – autoturism, tren, autocar, avion sau vapor și se introduc toate datele necesare, în funcție de tipul de transport. Aceste informații se regăsesc pe biletele de călătorie.

9. Se indică o persoană de contact în caz de urgență.

10. Se adaugă țările vizitate anterior, inclusiv cele tranzitate pe timpul călătoriei.

11. Se completează datele minorilor care însoțesc persoana, dacă este cazul.

12. Se bifează acordul privind prelucrarea datelor personale de către autoritățile competente și luarea la cunoștință a prevederile legislației în vigoare.

13. La final, se apasă butonul verde „Salvează”, iar aplicația va genera formularul digital de intrare în România.

Odată salvat, formularul nu mai poate fi editat. Dacă doriți să actualizați datele, va trebui completat un nou formular.

Utilitatea acestui formular este de a ajuta autoritățile medicale pentru realizarea eventualelor anchete epidemiologice.

PLF este interconectat cu sistemul informatic al Poliției de Frontieră, cu aplicația Corona Forms, care realizează managementul persoanelor infectate, precum și cu datele de la evidența populației.

Aplicația face validări cu bazele de date menționate, iar în cazul în care datele nu sunt completate corect va semnala orice greșeală.