Crezul este cea mai concisă şi mai exactă expresie a doctrinei de bază a credinţei noastre ortodoxe. Simbolul de credinţă sau Crezul este mărturie şi rugăciune deopotrivă. A fost formulat de Părinţii Bisericii participanţi la primele două sinoade ecumenice desfăşurate la Niceea, în anul 325, şi la Constantinopol, în anul 381, şi a devenit mărturia definitorie a Tradiţiei Bisericii. El este alcătuit din 12 articole, primele 7 articole au fost elaborate la Niceea, iar la Constantinopol au fost alcătuite următoarele 5 articole. Rostirea Crezului, prevăzută în rânduiala premergătoare Tainei Sfântului Botez şi la Sfânta Liturghie, la alte slujbe, precum şi în canonul zilnic de rugăciune al fiecărui creştin, aduce în permanenţă această mărturie în atenţia membrilor Bisericii.

În acest sens, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel spune: „Crezul niceo-constantinopolitan a fost formulat de Părinţii sinodali, arhipăstori ai comunităţilor eclesiale din Orient şi Occident, având conştiinţa responsabilităţii lor pentru păstrarea dreptei credinţe ca bază a mântuirii sau a unirii eterne a omului cu Dumnezeu, şi ca normă sau criteriu pentru păstrarea unităţii Bisericii. (…) Crezul ortodox este norma sau regula dreptei credinţe şi a unităţii Bisericii, întrucât este călăuză a omului pe calea mântuirii către Împărăţia eternă a Preasfintei Treimi”.

Crezul este un rezumat al adevărului revelat, o formulă esenţială care prezintă cu autoritate articolele de credinţă, care trebuie însuşite şi mărturisite în vederea dobândirii mântuirii.

Formularea lui, introducerea în cadrul Sfintei Liturghii, interpretarea şi apărarea lui reprezintă puncte fundamentale în înţelegerea şi trăirea Ortodoxiei. Simbolul credinţei mărturiseşte credinţa în Sfânta Treime: Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh; în lucrarea lui Dumnezeu pentru întreaga creaţie, în iubirea Sa faţă de oameni şi lucrarea Sa pentru mântuirea şi sfinţirea lor, precum şi în însuşirile Bisericii şi speranţa vieţii veşnice. Rostirea Simbolului de credinţă este un act de slăvire a lui Dumnezeu şi mărturisirea Ortodoxiei credinţei noastre.

(Pr. Ciprian Florin Apetrei, Ziarul Lumina)