Discuţiile, comentariile, sugestiile şi mai ales criticile aduse la adresa celor trei variante de planuri-cadru pentru învăţământul liceal, filiera teoretică, propuse de Ministerul Educaţiei, au determinat Consiliul Judeţean al Elevilor (CJE) Suceava să organizeze o masă rotundă cu privire la această temă.

Reprezentanţi ai Inspectoratului Școlar Suceava, ai asociaţiilor de părinţi din municipiu şi mai mulţi elevi suceveni au analizat propunerile ministerului de resort, minusurile fiecărei variante a planurilor-cadru şi posibilităţi de îmbunătăţire a acestora.

Analiza disciplinelor care vor fi studiate în liceu, raportul dintre disciplinele obligatorii şi la decizia şcolii, adaptarea la cerinţele societăţii, dar şi la preferinţele elevilor, au fost ideile care au stat la baza dezbaterii de la Inspectoratul Școlar Suceava.

De menţionat că planul-cadru cuprinde obiectele de studiu din fiecare clasă de liceu, numărul de ore aferente săptămânal fiecărei discipline, pentru a putea asigura elevilor din toate şcolile din ţară, de acelaşi grad şi profil, aceeaşi pregătire. Fiecare conţine alături de trunchiul comun, obligatoriu pentru toate şcolile de acelaşi nivel, un număr de ore opţionale, al căror conţinut poate fi stabilit de fiecare şcoală în parte, în funcţie de dorinţele şi posibilităţile elevilor.

Potrivit insp. Tatiana Vîntur, din cele trei variante propuse, cea de-a treia aduce cele mai mari schimbări, este considerată cea mai curajoasă, inovativă, oferind o mai mare libertate şcolii, întărind rolul disciplinelor opţionale. Varianta 1 este cea mai apropiată de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare, iar varianta 2 propune modificări ceva mai ample faţă de actualele planuri-cadru de învăţământ aflate în vigoare.

Cristian Cuciurean, inspector şcolar adjunct, a arătat că varianta a III-a de plan-cadru este una mai modernă, „orientată spre elev şi care dă posibilitatea şcolii să dirijeze parcursul acestuia, având în vedere că şcoala are o mai mare libertate în alegerea disciplinelor”.

„Desigur, acestea sunt variante supuse dezbaterii, iar orice alte propuneri sunt bine-venite”, a mai arătat Cuciurean.

La rândul său, Tatiana Vântur a adus în discuţie petiţia formulată de Consiliul Naţional al elevilor în contextul lansării proiectelor noilor planuri-cadru pentru învăţământul liceal. 

Prin petiţie se solicită o modificare concretă a planurilor-cadru şi se resping cele trei variante propuse, care, în loc să faciliteze individualizarea parcursului elevului, îşi propun să îi uniformizeze printr-o mult prea limitată posibilitate de a alege ce studiază.

Adrian Barbaroş, preşedintele CJE Suceava şi iniţiator al întâlnirii, a argumentat câteva dintre punctele petiţiei, nominalizând şi câteva cazuri concrete în care planurile-cadru propuse ar dezavantaja elevii.

Ciprian Tuchiluş, vicepreşedinte al Consiliului Naţional el Elevilor, a subliniat că nici una dintre variantele aflate în dezbatere nu este bună, însă a treia opţiune se apropie de ceea ce şi-ar dori elevii, şi anume să scadă numărul de ore din trunchiul comun şi să existe mai multe ore al căror conţinut poate fi stabilit de fiecare şcoală în parte, în funcţie de dorinţele şi posibilităţilor elevilor.

Adaptarea planurilor-cadru la nevoile societăţii şi importanţa profesorilor în procesul de alegere şi implementare a unui plan-cadru au fost aduse în discuţie de reprezentanţii asociaţiilor de părinţi.