Redeschiderea bazei companiei aviatice Wizz Air la Suceava a fost condiționată de investiții concrete în infrastructura aeroportuară și de angajamente ferme ale conducerii Consiliului Județean Suceava, instituția tutelară a Aeroportului „Ștefan cel Mare”, că programul de modernizare va continua pentru a oferi condiții optime de operare.

Directorul general al Wizz Air Malta, Mauro Peneda, a venit, miercuri, la Suceava pentru a anunța personal redeschiderea bazei, închise în octombrie 2023, și lansarea de 8 noi rute, către 6 țări. Întrebat care au fost elementele care au determinat compania să adopte o poziție mai favorabilă față de Suceava, răspunsul a fost: „am depășit momentul promisiunilor, acum avem documente”, în sensul că administrația județeană și echipa de la aeroport au demonstrat interesul pe care îl au pentru dezvoltare prin investiții deja făcute și printr-un program concret pentru perioada următoare.

„Noi practic suntem chiriașii celor care oferă infrastructura de zbor, iar de această bună infrastructură depinde foarte mult calitatea serviciilor pe care le putem oferi clienților. O ofertă durabilă este de încredere. Relația și calitatea relației cu autoritățile locale sunt un factor foarte important pentru că ne referim și la îmbunătățirea infrastructurii și a transportului, care înseamnă posibilitatea de a opera în condiții de vizibilitate scăzută cu un instrument performant de aterizare. De asemenea, ne referim la serviciile pe care clienții le pot accesa singuri de pe aeroport. Noi suntem foarte atenți la aceste aspecte care pot oferi servicii de calitate. (...) Există pași importanți care se fac pentru instalarea acestui instrument de aterizare în condiții dificile. A fost unul dintre factorii care au convins. Proiectul este început, îi urmărim evoluția și suntem bucuroși de cum evoluează. Am depășit momentul promisiunilor, acum avem ceva foarte concret. Vedem declarațiile autorităților române, ale autorităților județene și urmărim punerea în practică a acestor aspecte. Sistemul acesta [sistemul de aterizare instrumental ILS III, care permite aterizarea în cele mai dificile condiții de vizibilitate] există la București, va exista și la Suceava anul viitor”, a precizat Mauro Peneda. 

Acesta a arătat încredere în colaborarea cu președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, și cu conducerea aeroportului: „Sperăm foarte mult ca angajamentele să fie respectate și eu cred că acest lucru se va întâmpla, ținând cont de discuțiile pe care le-am avut. De asemenea, ne dorim un mediu stabil în care să putem opera și ca lucrările de modernizare ale infrastructurii Aeroportului Suceava să se desfășoare conform planului. Domnul președinte a menționat deja despre accesarea acelor fonduri europene care să înlesnească aceste lucrări”.

 

·        Criterii ale Wizz Air pentru deschiderea de noi rute

 

Potrivit lui Mauro Peneda, printre criteriile pe care le are compania în vedere atunci când decide deschiderea de noi rute de zbor se numără informațiile statistice pe care le primesc de la autoritățile locale, referitoare la comunitățile pe care le au în diaspora, valoarea turistică a destinațiilor, precum și ofertele turistice construite în jurul unor destinații existente sau potențiale și, desigur, infrastructura aeroportuară existentă și în curs de dezvoltare. 

Potrivit acestor condiții, Spania și Franța ar trebui să se regăsească printre zborurile de la și către Suceava, însă deocamdată nu se află pe lista zborurilor. Întrebat în legătură cu acest aspect, directorul general al Wizz Air a declarat că a remarcat miercuri interesul crescut al sucevenilor pentru curse către Barcelona și Madrid și tema se va afla în atenția sa, dar trebuie avut în vedere că orice companie urmărește și un echilibru între numărul frecvențelor de zbor, precum și evitarea  „canibalizării” serviciilor oferite în diferitele regiuni. 

„Cele două aeronave care vor deservi baza din Suceava vor susține aceste 8 rute de care v-am spus [noile rute anunțate] deoarece conform datelor și informațiilor pe care le avem au fost cele mai cerute de către părțile interesate. Dar noi suntem în continuă dezvoltare și o să facem toate eforturile să menținem ciclul de viață al acestei bazei operaționale și cu alte destinații”, a spus Mauro Peneda.

Wizz Air are încă cca. 40 de aeronave în revizie și pe măsură ce lucrările se vor încheia acestea se vor adăuga flotei operaționale.

În ceea ce privește prețurile practicate de companie, șeful Wizz Air Malta a arătat că stabilirea lor „este extrem de dinamică” și depinde de mai mulți factori, printre care momentul achiziției (timpul anului, al săptămânii și chiar al zilei), raportul dintre cerere și ofertă, evoluția pieței, inflația etc. El a dat ca exemplu biletele pe care ar dori să le achiziționeze un pasager care ar pleca într-o zi de vineri și ar dori să se întoarcă duminică seara, într-o lună de vârf, de vară: „Noi comercializăm un anumit număr de bilete în anumite perioade. Toată lumea le va dori și atunci clar că biletele vor fi mai scumpe”. Pentru achiziționarea tichetelor la prețuri avantajoase, Mauro Peneda recomandă pasagerilor să urmărească ofertele și să cumpere din timp.

Directorul general al Wizz Air Malta a spus, de asemenea, că Ucraina este „foarte relevantă” pentru compania pe care o reprezintă, care este gata să participe la procesul de reconstrucție, când războiul va înceta, așa cum și-a anunțat intenția și administrația județeană din Suceava. „Vrem și vom fi parte din reconstrucția Ucrainei când situația o va permite. După ce va fi făcut un anunț oficial al încetării războiului, putem să desfășurăm facilități și capacități după șase săptămâni”, a subliniat Mauro Peneda.