Agitația din weekend, provocată de lăsarea, iar ulterior umflarea asfaltului de pe artera principală a Sucevei, proaspăt refăcut, chiar în fața Primăriei, a avut drept cauză ruperea conductei de canalizare, în două locuri, pe o distanță de 6 metri, la o adâncime de cinci metri.

Dar ceea ce a dus la producerea rupturilor, cu toate efectele ulterioare, conform specialiștilor de la ACET, este presiunea apei uzate acumulate, din cauza unor materiale solide care obturau complet secțiunea canalului.

Mai exact, deșeuri de beton și asfalt, de la lucrările de refacere a străzilor.

Într-un drept la replică trimis de către directorul ACET, Ștefan Groza, se reface pas cu pas „filmul” evenimentelor din weekend și sunt contrazise o serie de afirmații lansate în spațiul public, inclusiv de conducerea urbei.

„Nu este important să te apuci de săpat cât mai repede cu putință, important este să știi unde, de ce și cum să sapi pentru o intervenție cât mai eficientă și cu limitarea consecințelor ce decurg în urma unor asemenea intervenții, asigurând totodată securitatea și sănătatea oamenilor”, spun reprezentanții ACET, care consideră că au „acționat cu profesionalism și cu limitarea efectelor de natură să afecteze suprafața carosabilă reabilitată recent, aflată în garanție”.

Totul începe cu o sesizare făcută în seara zilei de 12 aprilie, la ora 21:45, la dispeceratul ACET SA, cu privire la apariția unei denivelări a carosabilului în intersecția bulevardului 1 Mai cu strada Universității.

„Suspectând apariția unei spărturi de conductă de apă, s-a procedat la verificarea rețelei de distribuție a apei din zonă. Intersecția fiind o zonă de trafic intens, nu s-a reușit identificarea nici unei spărturi, urmând ca detecția respectivă să fie continuată sâmbătă noaptea, după rarefierea traficului stradal.

Luând în calcul și o potențială avarie de canalizare, sâmbătă la prânz a fost trimisă o echipă care a verificat colectoarele de canalizare ce traversează intersecția, aceasta constatând înfundarea completă a unui canal colector menajer din beton, având diametrul de 300 mm. A fost trimisă o autospecială de spălare cu jet de apă de înaltă presiune, care a lucrat la desfundarea/vidanjarea acestuia până la ora 18:00. Nereușind să desfunde colectorul, s-a dispus retragerea acesteia și pregătirea ei pentru continuarea lucrărilor începând cu noaptea de sâmbătă spre duminică”, spun reprezentanții ACET.

Dar sâmbătă seara, în jurul orei 19:00, au o nouă sesizare, că s-a ridicat asfaltul pe bulevardului 1 Mai, mai sus de zona afectată cu o seară înainte, iar carosabilul a fost inundat cu apă de canalizare.

La ora 21:30 echipele de lucru și utilajele necesare au ajuns și au constatat că deformările carosabilului erau în zona canalului colector menajer din beton, având diametrul de 300 mm, care colectează și transportă apele uzate din zona spitalului județean, amplasat la o adâncime de peste 5 metri.

„Acesta era înfundat complet, apele uzate acumulate infiltrându-se în solul din jurul canalizării și generând atât înmuierea și lăsarea carosabilului, cât și umflarea acestuia în zona unde au ajuns la suprafața terenului.

S-a încercat iarăși desfundarea/deblocarea canalului cu ajutorul autospecialei de spălare cu jet de apă de înaltă presiune, la peste 100 de atmosfere, dar nu s-a reușit acest lucru din cauza unor materiale solide care obturau complet secțiunea canalului. Ca urmare, s-a efectuat desfundarea manuală a secțiunii, cu un levier metalic, timp de peste două ore, deșeurile de beton și asfalt, provenite din acțiuni de reabilitări rutiere, care obturau canalizarea, fiind extrase și scoase din canalizare”, explică ACET.

În jurul orei 01:00 echipele au început săparea zonei afectate pentru identificarea și repararea fizică a avariei. La ora 05:00 a fost identificată fizic zona de canalizare surpată, lucrările de remediere/reparare continuând fără oprire până la repunerea completă a sistemului de canalizare în stare de funcționare și aducerea la cota inițială a carosabilului afectat. S-a lucrat neîncetat până la ora 21:40, când s-a finalizat lucrarea de reparație. Au fost găsite două rupturi pe o distanță de 6 metri, pe care s-a procedat la înlocuirea tronsonului în cauză.

„Afirmațiile prin care suntem acuzați că nici un reprezentant din conducerea ACET SA nu a fost prezent la locul intervenției sunt neadevărate. În ziua de 13 și noaptea de 13/14 aprilie lucrările au fost coordonate de către ing. Sergiu Horobeț, director de exploatare, iar în ziua de 14 aprilie de către ing. Mircea Ovadiuc, director tehnic al ACET SA”, se mai spune în dreptul la replică, care precizează că avaria nu a afectat continuitatea serviciilor de apă și canalizare la consumatori, ci doar traficul din zona respectivă.

Referitor la refacerea locului unde a intervenit, ACET precizează că după umplerea gropii prin balastare și compactare, de asfaltare se ocupă administratorul drumului, cu firmele contractate pentru astfel de servicii, având însă de plătit contravaloarea lucrărilor.