O măsură care va avea un impact considerabil în privința traficului rutier din municipiul Suceava, limitarea vitezei de circulare pe axul principal la 20 de km/h, ar putea fi impusă în perioada următoare, de către administrația locală, ca urmare a recomandărilor primite în urma unei noi expertize efectuate pentru asfaltul turnat în urmă cu doi ani.

Nemulțumirile actualei conduceri a Primăriei Suceava vizavi de problemele apărute la asfalt, după doi ani de uzură, în mai multe zone ale municipiului, dar și de rezultatul rapoartelor anterioare în privința calității asfaltului turnat pe axul principal, au dus la comandarea unei expertize ”tehnice complexe, complete și relevante”.

”În perioada aprilie-mai 2025, cu cele mai performante utilaje din România, au fost analizate: planeitatea suprafeței de rulare, coeficientul de frecare longitudinală, capacitatea portantă și starea de degradare”, a precizat viceprimarul Dan Cușnir, care a analizat rezultatele expertizei și a prezentat concluziile primite.

”Coroborând rezultatele verificărilor se constată că starea tehnică a drumurilor este rea și mediocră. Nu este necesară intervenția la nivelul structurii, întrucât capacitatea portantă este bună și foarte bună. Având în vedere faptul că cca. 75% din suprafață este șlefuită, coeficientul de frecare longitudinală nu respectă valorile prevăzute în normele tehnice, planeitatea este necorespunzătoare, nu sunt respectate caracteristicile specifice ale mixturilor asfaltice stabilizate, pentru remedierea îmbrăcămintei bituminoase se recomandă:

  • decaparea prin frezare a întregii îmbrăcăminți bituminoase și îndepărtarea materialului frezat.
  • pregătirea suprafeței în scopul executării stratului bituminos, respectiv curățarea temeinică a suprafeței decapate
  • amorsarea suprafeței cu emulsie bituminoasă cationică cu rupere rapidă
  • așternerea mixturilor asfaltice MAS 16 conform caietelor de sarcini

Până la executarea noului strat din mixtura asfaltică stabilizată (MAS 16), administratorul străzilor va monta indicator de restricție C27 cu „limitare de viteză de 20 km/h", împreună cu panou adițional P29 „Ploaie, ceață, viscol". Aceste indicatoare se vor monta pe străzile:

  • Bulevardul 1 Decembrie 1918
  • Bulevardul 1 Mai
  • Strada Ștefan cel Mare
  • Strada Ana Ipătescu
  • Calea Unirii
  • Calea Burdujeni
  • Strada Cuza Vodă

Practic, măsurile de restricționare a vitezei de circulație la 20 de km/h, mai ales în condiții meteo nefavorabile, vizează întreg axul principal al Sucevei, de la intrarea dinspre Fălticeni până la ieșirea spre Botoșani.

Concluziile Raportului de Expertiză semnat de inginerul expert tehnic Petru Șerban Bota au fost formulate analizând documentele puse la dispoziție de către Primăria Suceava, Caietul de sarcini pentru lucrări de reparații și întreținere străzi pe raza municipiului Suceava, coroborate cu investigațiile din teren efectuate de către expert și cu încercările efectuate de către S.C. Alpha Testing S.R.L., S.C. Laboratorul de construcții București S.A., Geiger Transilvania S.R.L., S.C. Test Prima S.R.L., Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică CESTRIN.

Tot în raport se specifică faptul că ”au fost identificate suprafețe exudate, ciupituri, microfisuri transversale și longitudinale, văluriri, plombe, făgașe, suprafețe șlefuite. Degradările predominante sunt reprezentate de suprafață șlefuită și făgașe, degradări ce se regăsesc pe toate arterele axului principal al municipiului Suceava.

Tipul de degradare suprafață șlefuită reprezintă un factor de risc major privind siguranța rutieră, acesta se prezintă lucioasă, fără nici un fel de asperități și favorizează deraparea autovehiculelor.

Din cauza apariției făgaşelor, scurgerea apelor pluviale nu mai este asigurată, acestea acumulându-se pe carosabil şi generând riscul de acvaplanare”.

Viceprimarul Dan Cușnir acuză fosta conducere a administrației locale dar și constructorul că nu au comandat expertize, ci doar niște rapoarte de încercări, pentru a afla ce probleme vizează siguranța circulației rutiere din Suceava, după efectuarea asfaltării axului principal, dintr-un capăt în altul, costul lucrărilor fiind de aproximativ două milioane de euro, din bugetul local.

”Sucevenii au crezut că din banii lor se va asfalta artera principală a orașului; au primit un derdeluș care va trebui frezat și refăcut în totalitate. Până atunci, recomandarea este ca pe axul principal să impunem restricții de viteză de 20 km/h!”, este concluzia trasă de viceprimarul Dan Cușnir, după analizarea raportului de expertiză comandat de municipalitate pentru asfaltările efectuate în perioada 2022-2023.