Consiliul Județean al Elevilor (CJE) Suceava vrea să știe în ce măsură sunt respectate drepturile și interesele elevilor din județ.

La trei ani de la aprobarea Statutului elevului, act normativ ce reglementează drepturile şi îndatoririle acestuia, Consiliul și-a propus să analizeze modul în care acesta a fost implementat până în prezent.

„În august 2016, în urma demersurilor reprezentanților elevilor și susținerii din partea celor mai importanți actori implicați în sistem, a fost aprobat prin Ordin de ministru actul normativ intitulat <Statutul Elevului>, care reglementa distinct drepturile, îndatoririle, interdicțiile aferente calității de elev, precum și modalitățile de sancționare, asociere și reprezentare specifice”, arată reprezentanții CJE.

Din dorința de a face o radiografiere a sistemului de învățământ românesc și de a verifica gradul de implementare a documentului, consiliile județene ale elevilor demarează în fiecare an un proces de consultare.

În acest sens, Consiliul Județean al Elevilor Suceava invită elevii și profesorii să își exprime opinia, completând formularul disponibil la adresa: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdmynDc9E1Arw5mGyVbFcAQ6km28DIacM0prOy2JjKQgX5fsQ/viewform și să contribuie la caracterizarea mediului școlar, din perspectiva aplicării prevederilor Statutului Elevului.

La final va fi redactat Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel județean (RISEJ). Se încearcă, astfel, prin aducerea neregulilor din sistem în atenția publică, tragerea unui semnal de alarmă și determinarea decidenților să conștientizeze importanța adoptării unor măsuri reale.

CJE Suceava menționează că prevederile Statutului Elevului nu sunt încă respectate în toate unitățile de învățământ, fiind frecvente abuzurile, cazurile de încălcare voluntară a acestora, dar și de omitere ca o consecință a lipsei de informare. Câteva situații de acest fel, deseori întâlnite în școală, sunt: consemnarea absenței în catalog ca metodă de pedepsire a elevului, notarea subiectivă a acestuia, „confiscarea” telefoanelor mobile, practica „fondului clasei” sau „fondului școlii”, interzicerea părăsirii incintei școlare de către elevii majori.

,,Susținem implementarea Statutului Elevului și respectarea prevederilor acestuia.

Ca unica structură reprezentativă a elevilor din județ ne dorim ca aceștia să dispună de o educație modernă, inclusivă și în conformitate cu normele societății actuale. Ne dorim ca drepturile acestora să fie în totalitate respectate, dar și ca aceștia să își cunoască și respecte îndatoririle. Susținem gratuitatea educației, întrucât pentru a beneficia de o educație calitativă nu este nevoie doar de resurse materiale, ci și de implicare și informare. Însă, pentru a definitiva aceste acțiuni, avem nevoie de mobilizarea tuturor elevilor și profesorilor din județ.

De asemenea, completarea chestionarului privind implementarea Statutului Elevului la nivel județean ne ajută să conștientizăm și să combatem practicile incorecte din cadrul sistemului educțional românesc” a declarat președintele structurii Rafael Barac Bologa prin intermediul unui comunicat de presă.