Un copil de aproximativ 10 ani a impresionat credincioșii care au participat la procesiunea cu moaștele Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava, după ce a continuat să meargă în convoi, deși aproape de parcul de la Policlinica Areni i s-au rupt opincile și a rămas desculț. În ciuda faptului că a rămas fără încălțăminte, băiatul a refuzat să abandoneze procesiunea și a mers pe stradă în șosete, până la capăt.
Băiatul cu șosete albe din alai se numește Paul și a făcut parte din delegația comunității poloneze de la Poiana Micului, care a răspuns invitației Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților de a lua parte la acest eveniment major al Bisericii Ortodoxe din județ. Paul face parte dintr-o familie mixtă catolică și ortodoxă, el fiind botezat ortodox, iar sora lui, catolică. Ambii copii, împreună cu mama și bunica lor, au fost la procesiune.
Consilierul eparhial Mihai Cobziuc, de la Biroul pentru Relații cu minoritățile din cadrul Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a arătat că în acest an la procesiune au luat parte în premieră și reprezentanți ai comunității polone catolice din Poiana Micului și ai comunității ortodoxe ucrainene din Negostina și intenția este ca de anul viitor să fie invitați tineri de la majoritatea minorităților etnice din județ, precum și din comunitățile românești din Ucraina și din Moldova. În contextul acestei mari sărbători, marți a fost la Mănăstirea Sfântul Ioan cel Nou din Suceava și consulul general al României la Cernăuți, Irina-Loredana Stănculescu.
„Prezența reprezentanților acestor comunități arată buna colaborare și conviețuire pe care o avem cu toate etniile. Trăim toți sub același soare și ne dorim să creăm poduri culturale, de prietenie cu toate minoritățile și cu comunitățile de români din diaspora”, a spus preotul, care a subliniat că este foarte bucuros că ÎPS Calinic „are o mare deschidere pentru buna comuniune”.
Pentru Biserica Ortodoxă din Bucovina relația cu polonezii și ucrainenii are o semnificație aparte deoarece moaștele Sfântului Ioan cel Nou la Suceava, considerat, alături de Sfântul Gheorghe, ocrotitorul orașului, au fost 4 ani „în exil” în orașul Stryi din Ucraina și 97 de ani în Polonia, în Zolkiew.
Potrivit scrierilor vremii, după războiul polono-turc dus de regele Sobieski și pe teritoriul Moldovei, oastea polonă în retragere a luat moaștele Sfântului Ioan cel Nou și tezaurul mitropoliei spre Zolkiew, ca răzbunare a craiului Sobieski pentru refuzul domnului Moldovei, Constantin Cantemir, de a trece de partea sa contra turcilor.
„În drum spre Polonia, Sfântul Ioan face un popas în orașul Stryi din Ucraina. Când mitropolitul Dositei și oastea polonă au ajuns în acest oraș, moaștele Sfântului Ioan cel Nou au fost depuse aici cu mult fast, spre cea mai mare bucurie a locuitorilor, care își manifestau recunoștința și îi mulțumeau Sfântului Ioan că le-a ținut în viață regele și le-a apărat patria. Sfintele moaște au rămas aici vreme de 4 ani (1686-1690). În urma stăruințelor făcute de locuitorii orașului Zolkiew din Polonia, regele Sobieski a hotărât să le ducă sfintele moaște. Astfel, s-au luat moaștele Sfântului Ioan cel Nou și s-a pornit cu pompă și splendoare regească, fiind petrecute de o mulțime de principi și domni atât din starea clericală, cât și din cea mireană, sub asistența și în prezența episcopului greco-catolic Iosif din Lemberg, a mitropolitului din Suceava (Dositei), a călugărilor Adrian, Ioan și Ilarion, precum și a unui număr foarte mare de popor. Ajunse la Zolkiew, sfintele moaște au fost depuse într-un castel al regelui Sobieski, apoi au fost mutate într-o biserică a călugărilor vasilieni. Moaștele Sfântului Ioan cel Nou au fost repatriate abia la 13 septembrie 1783”, a scris arhimandritul Valerian Radu, pe site-ul oficial al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților.
Sicriul cu moaștele a fost mai întâi depus în biserica „Adormirea Maicii Domnului” sau „Iţcanii Vechi” și după cinci zile a fost purtat „cu mare fast” prin tot oraşul, apoi a fost așezat „cu adâncă evlavie în biserica mitropoliei”. „Cu acest prilej, Sfântul Ioan cel Nou a fost declarat patron al Bucovinei”, mai scrie arhimandritul.
În timpul Primul Război Mondial, pentru a fi ferite de distrugere guvernul austriac a dispus ca moaştele să fie transportate la Viena, unde au stat în Capela ortodoxă română din toamna anului 1914 până în iulie 1918. La 27 iulie 1918, după terminarea războiului, s-a aprobat readucerea moaştelor Sfântului Ioan la Suceava. „Sicriul a fost aşezat în frumosul sarcofag de argint, la locul său de odihnă seculară, în timp ce corul teologilor înălţa cântări de mulţumire”, arată arhimandritul Radu, citând din scrierile vremii.
Comentarii