Președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Șoldan, va solicita deliberativului, în ședința de joi, 26 iunie a.c., aprobarea unui proiect de hotărâre privind aprobarea încheierii acordului de parteneriat pentru realizarea primei etape a variantei de ocolire a orașului Gura Humorului.
Președintele Șoldan a arătat că, în prezent, pe drumul național DN 17 se înregistrează valori de trafic rutier foarte mari, care au ca efecte creșterea duratei călătoriei și diminuarea siguranței circulației. „Aglomerările în trafic se resimt în apropierea orașului Gura Humorului, oraș pentru care realizarea unei variante de ocolire a devenit o prioritate”, a evidențiat șeful administrației județene.
În contextul promovării proiectului drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava, o variantă de ocolire care să asigure conexiunea între tronsonul Bistrița - Vatra Dornei și tronsonul Vatra Dornei - Suceava ar contribui la eliminarea traficului greu și de tranzit din interiorul orașului Gura Humorului.
Șoldan a subliniat totodată că centura va contribui la dezvoltarea sectorului de transport din județul Suceava și la fluidizarea traficului în vecinătatea orașului Gura Humorului, prin eliminarea ambuteiajelor de pe ruta centrală care străbate orașul.
Studiul de fezabilitate aferent rutei ocolitoare a fost deja aprobat de Consiliul Județean Suceava, iar indicatorii tehnico-economici au fost aprobați prin hotărâre de guvern încă de anul trecut. Conform acestor indicatori rezultați din studiul de fezabilitate, valoarea obiectivului de investiții (inclusiv TVA), centura în lungime de 10,142 de km, este de 2,6 miliarde de lei (540 de milioane de euro).
Finanțarea acestui obiectiv de investiții era preconizată a se realiza din fonduri externe nerambursabile - Programul Transport 2021-2027 și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum și din alte surse legal constituite, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
Cu toate acestea, în contextul valorilor rezultate în urma elaborării studiului de fezabilitate, până la acest moment nu a fost încă identificată o sursă de finanțare a etapelor de proiectare și execuție pentru acest obiectiv de investiții care să conducă la realizarea în integralitate a acestuia.
În aceste condiții, noua administrație județeană a purtat discuții cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii - Direcția Generală Programe Europene Transport și cu CNAIR și în urma acestora a fost agreată soluția propusă de CJ privind etapizarea implementării proiectului. Este vorba despre fracționarea în două etape de implementare prin sistem ”half profile” și realizarea în primă etapă a unui singur sens al autostrăzii, capabil să preia din traficul de tranzit prin asigurarea funcționării în regim de drum național. Sursa de finanțare este Programul Transport 2021-2027.
· Prima etapă a rutei ocolitoare ar fi cu o bandă pe sens de mers
Pentru prima etapă a rutei ocolitoare este prevăzut un sens de mers Păltinoasa – Frasin, la profil de drum național cu platforma de 13,4 m lățime 1+1 benzi, terasamentul drumului având prevăzute „trepte de înfrățire” și utilizarea unei bretele de acces directe din DN17.
În etapa a doua ar urma să se construiască sensul de mers Frasin – Păltinoasa, prin realizarea nodurilor rutiere de conexiune cu DN 17, dublarea viaductului și podurilor, finanțarea acesteia urmând a fi asigurată prin alt program de finanțare eligibil după anul 2027, fapt ce va permite integrarea obiectivului de investiții în cadrul drumului de mare viteză Baia Mare – Suceava - lot 3 Vatra Dornei - Suceava.
În sensul celor arătate, în data de 8 mai a.c. Consiliul Județean Suceava a solicitat CNAIR analizarea posibilității încheierii unui acord de parteneriat, în vederea realizării proiectării și execuției primei etape în sistem „half profile” a rutei ocolitoare Gura Humorului.
Gheorghe Șoldan a mai spus că Direcția Generală Programe Europene Transport din cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii consideră oportună încheierea acestui acord de parteneriat.
Printre sarcinile care îi revin CNAIR în cadrul parteneriatului se numără promovarea unor hotărâri de guvern de expropriere, în baza documentelor de identificare a proprietarilor și a raportului de evaluare realizate în cadrul studiului de fezabilitate elaborat de CJ, elaborarea și depunerea aplicației de finanțare, precum și a cererilor de rambursare pentru sumele pe care le-a alocat.
Consiliului Județean îi revin sarcinile de a realiza auditul de siguranță rutieră pentru proiect tehnic, anterior și ulterior recepției, documentațiile cadastrale, obținerea avizelor și acordurilor.
Costurile estimate pentru realizarea primei etape a rutei ocolitoare sunt estimate la aproximativ 200 de milioane de euro.
Comentarii