Una dintre cele mai frecvente acuzaţii cu care se confruntă spitalele publice din ţară este şpaga pe care pacienţii ar fi nevoiţi să o dea pentru a primi serviciile medicale de care au nevoie. În chestionarele date spre completare pacienţilor Spitalului de Urgenţă „Sfântul Ioan cel Nou” Suceava, pe baza cărora ar trebui apreciat gradul de satisfacţie a acestora faţă de serviciile medicale oferite, două dintre întrebări se referă la acest aspect: „Cărui personal aţi oferit din propria iniţiativă bani sau alte atenţii ca recunoştinţă pentru modul în care aţi fost îngrijit?”, cu rubrici pentru medici/asistente medicale/infirmiere/personal auxiliar (agent de pază, brancardier etc.) şi „Vi s-au cerut, într-un fel sau altul, bani sau atenţii de către personalul spitalului?”, cu aceleaşi rubrici pentru răspunsuri. Centralizarea chestionarelor completate în perioada februarie-august 2018, de un număr de 7.406 pacienţi care au fost internaţi în diverse secţii ale spitalului, arată rezultate contradictorii şi greu de crezut, cel puţin în privinţa procentului celor care susţin că n-au oferit „atenţii” personalului.

Deşi chestionarele sunt anonime, 6.609 pacienţi, adică 89,2%, au declarat că nu au simţit nevoia de a recompensa prin diverse mijloace un cadru medical pentru a beneficia de mai multă atenţie din partea acestuia şi doar 797, adică 10,8%, au răspuns că da. În acelaşi timp, la întrebarea „Aţi sesizat orice formă de condiţionare a îngrijirilor de care aţi avut nevoie?”, 4.274 pacienţi (57,7%) au răspuns că nu, iar 3.132 (42,3%) au răspuns că da. Rezultatele sunt postate pe site-ul spitalului, http://www.spitaluljudeteansuceava.ro/pacienti-2/chestionare/.

Răspunsurile pacienţilor la aceste chestionare ar trebui să poată fi folosite de spital pentru ameliorarea performanţei activităţii. În realitate, însă, nu au mare valoare pentru că oamenii, din diverse motive, nu răspund cu sinceritate la întrebări. Chiar managerul unităţii medicale, Vasile Rîmbu, a declarat, ieri, că „în mod evident, rezultatele chestionarelor nu arată situaţia reală”.

„Prin toate mijloacele de care dispunem, noi transmitem că nu este nevoie să facă în continuare ceea ce fac de ani şi ani. Dar dacă ei (n.r. - pacienţii) simt că în acest mod au un plus de siguranţă faţă de ceea ce noi facem în mod curent, îmi scapă ce putem face ca să-i împiedicăm. Suntem conştienţi că nu putem să eradicăm fenomenul, vrem ca măcar să-l limităm şi să nu intre, în nici un caz, în sfera condiţionalităţii”, a afirmat Vasile Rîmbu.

 

În chestionarele completate la spital, peste 90% dintre pacienţi se declară mulţumiţi de servicii

În ceea ce priveşte atitudinea personalului medical faţă de pacient la primirea în spital, 64,2% au răspuns că o apreciază ca foarte bună, 34% ca bună. Pentru 0,4% dintre pacienţi a fost total nesatisfăcătoare. Pe parcursul şederii în spital, atitudinea personalului a fost considerată ca foarte bună de 69,6% dintre pacienţi, bună de 29,4% şi total nesatisfăcătoare de 0,2%.

Calitatea îngrijirii acordate de medici este catalogată ca foarte bună de 73,3% dintre pacienţii chestionaţi şi bună de 24,4%. Totodată, 0,9% dintre pacienţi s-au declarat total nesatisfăcuţi de aceasta. La asistente procentul de îngrijire foarte bună este de 68,8%, bună de 28,9% şi 0,8% total nesatisfăcătoare, iar la infirmiere, 58,9% foarte bună, 38% bună şi 0,8% total nesatisfăcătoare.

Aceleaşi procente ridicate, în jurul valorii de 90%, se regăsesc şi în aprecierea calităţii meselor servite, condiţii de cazare în salon, grupuri sanitare şi curăţenie în ansamblu.

La întrebarea „Cât de mulţumit aţi fost”, 70,4% dintre pacienţi au răspuns că foarte mulţumiţi, 26,6% parţial mulţumiţi, 0,4% nemulţumiţi, 0,8% parţial nemulţumiţi şi 1,8%, adică 134 dintre pacienţi, au spus că au fost foarte nemulţumiţi.

Întrebaţi „Dacă ar fi să aveţi nevoie de un serviciu medical disponibil în această unitate v-aţi întoarce aici?”, 68,1% dintre pacienţi au răspuns „sigur da”, 25,8% au spus „mai degrabă da”, 5,5% „poate da, poate nu”, 0,3% ”mai degrabă nu” şi tot 0,3% au spus „sigur nu”.

La întrebarea „Dacă un apropiat, un prieten sau altă persoană ar avea nevoie de un serviciu medical despre care ştiţi că este disponibil aici i-aţi recomanda să vină?”, 67,8% au spus că sigur da, 25,8% - mai degrabă da, 5,9% - poate da, poate nu, 0,4% - mai degrabă nu şi 0,1% - sigur nu.

 

Printre lucrurile care îi nemulţumesc pe pacienţi se numără lipsa aerului condiţionat şi interdicţia fumatului

În acelaşi timp, la întrebarea care este aspectul negativ care le vine în minte, ce nu le-a plăcut, unii pacienţi au spus că mâncarea, alţii aglomeraţia, gălăgia, căldura, unii au fost nemulţumiţi de lenjerie, de infirmiere, de baie sau de lipsa aerului condiţionat. Alţii au considerat că sunt prea mulţi pacienţi în salon, unora nu le-a plăcut duşul, altora ceaiul, programul de vizită, personalul insuficient, lipsa televizoarelor, interzicerea fumatului, suferinţa, spaţiu insuficient la grupul sanitar, aşteptarea îndelungată la internare, lipsa de atenţie din partea medicilor, dimensiunea redusă a dulapurilor, curăţenia, condiţiile de cazare, distanţa mare dintre toalete şi salon, lipsa frigiderelor, murdăria lăsată de unii pacienţi, recompensarea personalului, gălăgia făcută pe holuri de personalul medical, mobilierul sau sărăcia.

Pentru alţii, însă, exact aceleaşi lucruri sunt nominalizate la întrebarea „Ce v-a plăcut cel mai mult”: atitudinea personalului, curăţenia, disciplina, profesionalismul, calitatea serviciilor, comportamentul personalului, dotarea, respectul arătat pacienţilor, luxul, medicul, asistentele, colectivul etc.

Printre cei care au răspuns la chestionare sunt 57,4% femei şi 42,6% bărbaţi; 61% provin din mediul urban şi 39% din mediul rural, iar ca vârstă, 53,2% au vârsta între 30 şi 59 de ani, 32,4% au peste 60 de ani, 11,4% sunt cu vârsta cuprinsă între 20 şi 29 de ani şi 2,8% au sub 20 de ani.

Din punct de vedere al studiilor, 16,4% au studii superioare, 49,1% au absolvit studii liceale, 31% au opt clase şi 3,6% au patru clase.

Menţionăm că 54% dintre pacienţi au fost la prima internare în Spitalul de Urgenţă Suceava şi 45,4% la reinternare.