În Sala de conferințe a Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților a avut loc luni, 5 octombrie, de Ziua Educației, Forumul județean al profesorilor de religie, ediția I. Evenimentul, la care au participat profesori de religie din județ, dar și câțiva elevi, a avut mai multe module, fiind organizat în context cultural, eclesial și educațional: Proclamarea anului 2020, de către Patriarhia Română, ca An omagial al pastorației părinților și copiilor; Ziua Internațională a Educației, 2020; Imperativul reconsiderării actului didactic și educațional, prin prisma realității e-learning, cu respectarea principiului pedagogic al pastorației – docendo discimus.
Forumul a fost organizat de prof. Daniela Ceredeev, inspector școlar de specialitate, care a fost și moderatoarea evenimentului, împreună cu arhid. prof. dr. Bogdan – Mihai Hrișcă, consilier la Sectorul Educațional – Teologic al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților. Modulele pregătite pentru prima ediție a forumului profesorilor de religie au fost: „Pastorația copiilor și tinerilor de azi - operă pedagogică vie, prin Școală și Biserică”, Galeria Ora de Religie – devenire și identitate; produse pedagogice și/sau metodice, realizate de elevi din școlile sucevene, coordonați de profesori de religie; o „cronică” materială a vieții școlilor sucevene, din perspectiva disciplinei religie. În cele două miniexpoziții prezentate participanților s-au regăsit volume publicate de profesori, în nume personal, sau împreună cu elevii; reviste, broșuri, anuare, pliante ale unor campanii, programe sau proiecte desfășurate/coordonate de profesori de religie sau în co-tutoriat cu preoții din parohii; materiale audio-video publicate sau realizate pentru uzul intern al școlii; machete, lucrări realizate cu elevii, premiate în concursuri naționale și internaționale; portofolii-martor ale parteneriatului Școală-Biserică; icoane și obiecte realizate cu elevii în ateliere de creație și învățare experiențială coordonate de profesori de religie.
Un alt modul a fost Registrul educațional și filantropic al Parteneriatului Școală-Biserică în contextul actualei pandemii – evocări, împărtășiri și perspective, sesiune interactivă, pentru ca, la final, să aibă loc lansarea proiectului Școala – pridvorul Cerului, biblioteca deschisă din curtea școlii, fond de carte cu conținut religios, pentru copii, accesibil permanent.
Încredere în școală
Inspectorul școlar de specialitate prof. Daniela Ceredeev a spus în cadrul forumului că, de Ziua Educației, școlile nu ar fi trebuit să fie închise. Ziua Educației ar fi trebuit să fie marcată în școli de profesori și elevi, împreună, pentru că... ce ar fi profesorii fără elevi, a ținut să puncteze inspectorul de religie, completând că aceasta este doar o părere personală.
Daniela Ceredeev a vorbit despre comuniune, pentru că Biserica este comuniune, a vorbit despre relația pe care ar trebui să o aibă profesorii cu elevii, dar și cu părinții acestora („grijă pentru părinți”), pentru că educația înseamnă o simbioză între familie, școală, biserică. Inspectorul de religie a mai punctat că prima educație, copilul o primește de la mamă, apoi de la preot, apoi de la școală. Părinții trebuie să aibă încredere în școală, în profesorii de religie, a mai spus Daniela Ceredeev, „ei trebuie să știe că suntem valoroși, că nu întâmplător suntem profesori (...), că profesorii de religie pot să transforme fiecare oră într-o sărbătoare și că putem să le pregătim copiilor o lume mai bună”. Inspectorul școlar Daniela Ceredeev i-a sfătuit pe toți profesorii de religie să depășească angoasele unei perioade dificile, perioada acestui an școlar pe timp de pandemie, „din iubire pentru copii”.
„Privilegiul de a transmite cuvântul lui Dumnezeu, care este mereu actual și care răspunde oricărei încercări!”
Arhid. prof. dr. Bogdan – Mihai Hrișcă, consilier Sectorul Educațional – Teologic al Arhiepiscopiei Sucevei și Rădăuților, a precizat că fiecare an școlar reprezintă „o provocare pentru noi, cadrele didactice, pentru că, ținând cont de nevoile și de specificul noilor generații de elevi, de cerințele societății, de politicile educaționale stabilite la nivel național, regional sau local, atenți mereu la așteptările părinților, analizând și proiectând, trebuie să găsim cele mai adecvate căi de a dărui și de a ne dărui cât mai mult elevilor, celor cărora am ales să le slujim”. Pe lângă toate acestea, anul școlar 2020-2021, a completat arhid. prof. dr. Bogdan – Mihai Hrișcă, „ne provoacă să găsim și cele mai bune posibilități de a rămâne aproape de elevi, cu respectarea normelor de distanțare fizică, impuse datorită pericolului de infectare cu virusul SARS–CoV–2, și de a aduce în prim plan conținuturile cele mai adecvate pentru ca elevii să-și dezvolte competențele necesare într-o societate aflată într-o schimbare din ce în ce mai evidentă. Așadar, provocări peste provocări, iar în fața lor este firesc să fim preocupați și să căutăm răspunsuri”.
La eveniment a fost invitată și prof. Manuela David, director al Casei Corpului Didactic „George Tofan” Suceava, care, referindu-se tot la perioada actuală, diferită, pe pare o parcurg elevii și profesorii, deopotrivă, a spus că există „uși de lumină”, că profesorii trebuie să-i determine pe copii să iubească școala, profesorii trebuie să simtă bucuria de a fi la catedră, să-i facă pe elevi să înțeleagă faptul că „un munte nu poate fi mutat cu forța, ci piatră cu piatră”. În fața tuturor provocărilor existente în Școala anului 2020, a completat arhid. prof. dr. Bogdan – Mihai Hrișcă, „în ziua în care serbăm educația și în toate celelalte zile în care vom sluji educației, să avem mereu conștiința că noi, profesorii, avem un mare privilegiu: privilegiul de a transmite cuvântul lui Dumnezeu, care este mereu actual și care răspunde oricărei încercări!”. Evenimentul s-a desfășurat cu respectarea tuturor măsurilor de protecție sanitară.
Comentarii