La Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” din Gura Humorului a avut loc miercuri, 8 decembrie 2021, prima activitate din cadrul proiectului „Adolescență fără violență”, proiect ce a ajuns la cea de-a IV- a ediție.

Cadrele didactice au considerat că este necesar să abordeze și aspecte legate de pandemia de COVID-19. Sub genericul „Impactul restricțiilor asupra comportamentului elevului”, au fost discutate probleme referitoare la purtarea măștilor, respectarea distanțării sociale, perioadele de carantină totală sau parțială, învățământul online, introducerea recentă a testării elevilor pentru depistarea eventualelor infectări precum și apariția restricțiilor legate de accesul persoanelor nevaccinate în diverse instituții și locuri publice.

La activitate a participat, în calitate de invitat, psihologul Cepoi Elena, care a explicat pe înțelesul elevilor impactul pe care le au restricțiile asupra psihicului, precum și modul în care, fiecare persoană poate depăși momentele dificile care pot să apară ca urmare a traversării acestor situații noi, generatoare de revoltă, teamă, anxietate sau chiar în situații extreme, depresie.

Elevii au avut ocazia să își exprime părerile, să pună întrebări și să discute despre dificultățile pe care ei le-au întâmpinat pe parcursul acestei perioade. Au înțeles faptul că această pandemie a luat prin surprindere întreaga planetă, „că toți am trecut și trecem prin momente dificile, dar că este important să nu își pierdă speranța, să respecte restricțiile care sunt luate în scopul diminuării răspândirii îmbolnăvirilor, să păstreze legătura cu persoanele apropiate din mediul familial, iar la școală să apeleze cu încredere la consiliere și suport emoțional din partea cadrelor didactice, diriginților și profesorilor psihopedagogi”.

La final, elevii au fost provocați la o dezbatere legată de modul în care văd ei viața de după pandemie. Au fost evidențiate aspectele foarte importante pentru dezvoltarea lor armonioasă în această etapă a adolescenței, despre importanța socializării în devenirea lor ca viitori adulți, despre importanța păstrării unui climat optimist și încrezător precum și despre importanța cercului de prieteni și, nu în ultimul rând, despre importanța familiei.

 

Profesoara Culidiuc Militina Cleopatra, unul dintre coordonatorii activității, a declarat: „Deși balanța înclină mai mult spre efectele negative, elevii au fost ajutați să descopere și aspectele pozitive pe care trebuie să pună accentul în tot acest interval: creșterea timpului petrecut în familie și a timpului pe care au putut să îl investească pentru dezvoltarea pasiunilor: lectura, îndeletnicirile casnice, grădinăritul, pictura, o perioadă de relaxare și mai mult timp pentru autocunoaștere și stabilire a priorităților și planurilor de viitor etc. De asemenea, elevii au înțeles că nu trebuie să își piardă speranța, că lucrurile vor reveni la cursul lor firesc de dinainte de pandemie și că, vor fi atunci capabili să aprecieze mai mult tot ceea ce le-a lipsit în perioada pandemică”. Activitatea a fost coordonată de prof. Chichifoi Mariana, prof. Cojoleancă Raluca Elena, prof. Dabija Dumitrița Donița, profesor Simeria Maria, profesor Culidiuc Militina Cleopatra și profesor Cojoleancă Bogdan.