Deputatul PNL de Suceava Ioan Balan s-a adresat ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, căruia îi solicită scheme de ajutor pentru dezvoltarea producției naționale de materii prime și materiale pentru susținerea lucrărilor de infrastructură.

”Grație eforturilor guvernamentale din ultimii trei ani, în România înregistrăm în prezent cel mai puternic ritm investițional, în special în domeniul marilor proiecte de infrastructură de transporturi. În acest context, construcția autostrăzilor A1, A3, A8, A10 și A7 implică un volum uriaș de materii prime și materiale, pornind de la un volum important de piatră pentru terasamente și până la covoare asfaltice, oțel beton și accesorii specifice. Din păcate, ritmul investițional accelerat a determinat mulți constructori să se orienteze către asigurarea materiilor prime și materialelor din import, pentru a se încadra în termenele de execuție asumate, aceste materiale nefiind întotdeauna și la cerințele calitative dorite sau la prețuri competitive”, a arătat Ioan Balan.

Deputatul sucevean spune că în ultimii ani a susținut ca investițiile majore din infrastructură să reprezinte un stimulent important pentru dezvoltarea unei industrii naționale competitive, capabile să producă materii prime și materiale, pe termen lung, atât pentru România, cât și pentru statele din regiune. Toate acestea în condițiile în care România dispune de oportunități financiare importante din fonduri europene nerambursabile care pot fi utilizate pentru apariția unei industrii de profil, aceasta și în contextul în care România va participa atât la procesul de reconstrucție al Ucrainei post-război, cât și la modernizarea infrastructurii din Republica Moldova. În baza acestor date, Ioan Balan vrea să știe dacă Ministerul Transporturilor are în vedere să susțină înființarea unor capacități industriale de producție de materii prime și materiale în Regiunea de Nord-Est, în vederea reducerii balanței comerciale a României pe această componentă și în scopul asigurării unor materiale de calitate pentru realizarea Autostrăzii Moldovei și Autostrăzii Unirii. 

”În condițiile în care lucrările de infrastructură sunt marcate și de un deficit puternic de specialiști în ingineria construcțiilor (drumuri și poduri), vă rog să precizați ce măsuri aveți în vedere pentru creșterea atractivității pentru aceste specializări în învățământul universitar și dacă aveți în vedere să susțineți parteneriate între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, universitățile de profil și constructori?”, a mai fost întrebat ministrul Transporturilor de către parlamentarul sucevean.