Transportatorii feroviari şi rutieri susţin că deprecierea monedei naţionale va duce la majorarea cheltuielilor şi scăderea comenzilor de transport deja diminuate de criza financiară globală, un impact mai mare fiind resimţit de firmele care efectuează curse externe.

"Creşterea euro aduce cheltuieli mai mari şi suntem îngrijoraţi, dar ne mişcăm în necunoscut pentru că nimeni nu ne poate spune unde se va opri euro. Atâta vreme cât Sidex, de exemplu, şi-a scăzut producţia cu 70%, iar alţii şi-au închis unităţile, este clar că şi la noi criza a început să îşi arate colţii", a declarat Constantin Pestrea, directorul general al operatorului feroviar de marfă Unifertrans şi preşedinte al Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România (ATFER).

El precizat ca Unifertrans nu a adoptat încă un program de măsuri pentru a diminua impactul devalorizării monedei naţionale, dar că firma va avea de suferit ca orice altă companie din România.

De aceeaşi părere este şi directorul general al Grupului Feroviar Român (GFR), Sorin Chinde, care consideră că profitul companiei va scădea, dar cu toate acestea nu va amâna investiţiile programate pentru acest an.

"Este un fenomen care nu ni se întamplă numai nouă. Nu avem încă un procent calculat, dar estimez că vom fi afectaţi, în mare, în aceeaşi proporţie cu procentul cu care va creşte euro. Avem, desigur, profitul diminuat, dar nu vom amâna investiţiile", a declarat, agenţiei MEDIAFAX, Chinde.

GFR deţine locomotive şi vagoane pentru care plăteşte o chirie calculată în euro, ceea ce va duce la o creştere a cheltuielilor, dar grupul va încerca să le utilizeze la maxim pentru a micşora costurile.

Deprecierea leului va avea un impact şi asupra transportatorului feroviar de marfă Servtrans, care are contracte de leasing, însă momentan compania nu poate estima daunele.

"Vom fi afectaţi din punct de vedere financiar pentru că avem contracte de leasing pe care trebuie să le plătim, însă nu ştiu în ce măsură. Traficul în perioada este oricum mic pentru că suntem abia la începutul anului. Oricum cel mai mult vom fi afectaţi dacă va creşte preţul motorinei sau dacă administratorul infrastructurii va mări taxele", a declarat directorul de marketing al Servtrans, Sorin Zbengheci.

El a afirmat că în cazul în care CFR SA va majora taxe de acces pe infrastructură (TUI) este posibil ca 20-30% dintre clienţii operatorilor feroviari să migreze către transportatorii rutieri.

Deprecierea leului faţă de euro îi va afecta deopotrivă şi pe transportatorii rutieri care ar putea înregistra o scădere a comenzilor de 5%, potrivit lui Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).

"Cursele în perioada decembrie-februarie sunt de obicei mai mici cu circa 30% faţă de restul anului, anul acesta sunt deja mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi estimăm ca până în februarie procentul va ajunge la 60% din cauza crizei. La acest procent s-ar mai putea adăuga încă 5% din cauza cursului, astfel că putem ajunge la o scădere de 65%", a declarat Hagiu.

Cei mai afectaţi vor fi transportatorii care efectuează curse externe, care trebuie să cumpere combustibil în euro din afara României şi care plătesc diurnele şoferilor în moneda europeană.

O altă categorie de firme afectată este cea care deţine în portofoliile de clienţi producători români care importă materia primă şi cărora le-a scăzut puterea de cumpărare, astfel că renunţă la unele curse.

"Au de suferit şi firmele care lucrează cu producători români care îşi aduc materia primă din import. Producătorii vor avea o putere de cumpărare mai mică aşa că vor renunţa la unele curse", a spus Hagiu.

Potrivit lui Hagiu, cheltuielile transportatorilor se vor majora direct proporţional cu creşterea monedei europene.

Cursul de referinţă publicat de Banca Naţională a României (BNR) a atins vineri maximul istoric de la introducerea monedei europene, de 4,2127 lei/euro, leul înregistrând a cincea şedinţă de depreciere semnificativă de la începutul anului, pe fondul sentimentului negativ al investitorilor faţă de regiune.

Banca centrală a anunţat, joi, un curs de referinţă de 4,1385 lei/euro, care a reprezentat nivelul maxim din ultimii cinci ani. O paritate mai mare nu a mai fost atinsă din 6 ianuarie 2004, când moneda naţională a consemnat minimul istoric faţă de euro, respectiv 4,1438 lei/euro.

Analiştii cred că o intervenţie a BNR pe piaţa interbancară pentru a susţine moneda naţională va avea un efect limitat şi de scurtă durată, atât timp cât se va menţine percepţia negativă a investitorilor asupra regiunii, iar leul va continua trendul descendent în perioada imediat următoare.