"Voi propune Guvernului suspendarea aplicării ordonanţei din decembrie şi în acelaşi timp demararea procedurilor de elaborare a unei legi care să treacă prin Parlament şi care să ţină cont de normele europene de taxare, şi care să respecte principiul european «poluatorul plăteşte»", a declarat, joi, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.
Întrebat cum vor fi taxate importurile de maşini în perioada în care ordonanţa din decembrie privind triplarea taxei auto va fi suspendată şi până la apariţia noii legi, Nemirschi a răspuns că va opera varianta stabilită de Guvern în iulie 2008.
Ministrul Mediului a mai declarat, în briefing-ul de presă de joi, că va prezenta, în şedinţa de Guvern de vineri, un memorandum conţinând variantele posibile de reglementare în privinţa taxei auto, variante rezultate în urma discuţiilor avute în cadrul comisiei interministeriale.
"Voi merge în Guvern cu aceste variante şi îmi voi susţine şi propriul punct de vedere asupra unuia dintre ele. Vă rog să nu îmi cereţi să vă spun care este acesta. Deciziile de acest gen se iau şi se comunică în Guvern", a afirmat Nemirschi, refuzând să dea orice detalii despre numărul sau conţinutul variantelor de lucru.
Nemirschi a mai anunţat că a avut deja discuţii cu reprezentanţii producătorilor autohtoni de maşini - Dacia şi Ford - şi cu cei ai Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Nemirschi a mai spus că pe lângă discuţiile cu reprezentanţii celor trei entităţi a avut şi mai multe întâlniri de lucru în cadrul Comitetului Interministerial desemnat pentru a gestiona problema taxei auto, format din reprezentanţi ai ministerelor Mediului, Finanţelor, Economiei, Transporturilor şi cei Departamentului pentru Afaceri Europene.
Comisia Europeană a informat Guvernul că ordonanţa de urgenţă, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară, autorităţile române urmând să analizeze situaţia şi să găsească o soluţie pentru a intra în legalitate, a declarat, luni seară, Vasile Puşcaş.
Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.
Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, la sfârşitul anului trecut, într-o conferinţă de presă, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului şi după consultarea instituţiilor europene.
El a arătat că una dintre variante este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.
Ministrul Mediului a vorbit însă şi de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.
Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.
Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.
După modificarea taxei auto, vânzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.
Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.
Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.
Comentarii