Juriştii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) lucrează la un proiect de modificare a legislaţiei privind dosarul electronic de sănătate, pentru a fi în acord cu decizia Curţii Constituţionale, instituția precizând că va propune adoptarea actului prin OUG.La ora actuală, juriştii instituţiei lucrează la proiectul unui act normativ de modificare a Legii 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, în scopul punerii în acord a legislaţiei cu prevederile deciziei Curţii Constituţionale nr. 498/2018, referitoare la Dosarul Electronic de Sănătate (DES).Decizia Curţii Constituţionale nu implică închiderea sistemului informatic DES, ci revizuirea bazei legislative a acestuia, în sensul oferirii de garanţii suplimentare de respectare a dreptului pacienţilor la viaţă intimă, familială şi privată.Elaborarea proiectului de revizuire a legislaţiei DES se va face cu respectarea prevederilor Legii 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, mai precizează instituția.“CNAS a luat act de motivarea deciziei Curţii Constituţionale referitoare la Dosarul Electronic de Sănătate si doreşte ca prin actul normativ propus sa realizeze o reglementare care să nu mai genereze controverse şi să răspundă cât mai bine nevoilor pacienţilor şi a societăţii în general”, a declarat preşedintele CNAS, Răzvan Vulcănescu.Conform art. 147 alin. (1) din Constituția României dispozițiile din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente, constatate ca fiind neconstituţionale, îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei.Ţinând cont de termenul scurt prevăzut de Constituţie, CNAS intenţionează ca după definitivarea proiectului să propună actul normativ spre adoptare Guvernului, sub formă de Ordonanţă de Urgenţă.Judecătorii Curții Constituționale au admis, în iulie, o excepție de neconstituționalitate ridicată de Avocatul Poporului referitoare la dosarul electronic de sănătate, precizând că "accesul la datele personale medicale ale pacienților este permis unei categorii definite mult prea exhaustiv". Avocatul Poporului susținea că prevederile unor articole din legea privind reforma în sănătate sunt neconstituționale întrucât "permit restrângerea exercițiului dreptului la viață intimă, familială și privată prin acte normative de nivel inferior legii, ce nu întrunesc cerinţele de previzibilitate, certitudine şi transparenţă care caracterizează o lege adoptată de către Parlament, în calitatea sa de unică autoritate legiuitoare sau de către Guvern, ca legiuitor delegat".