Deputații au adoptat legea despăgubirii persoanelor în caz de încălcare a regulilor concurenței
Mediafax.ro
Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, un proiect de lege privind acţiunile de despăgubire în cazurile de încălcare a dispoziţiilor legislaţiei în materie de concurenţă. De asemenea, au fost introduse criterii de integritate pentru angajații Consiliului Concurenței.Proiectul a întrunit 211 voturi „pentru”, 43 de voturi „contra” și 4 abțineri.„Prezenta ordonanță de urgență reglementează dreptul oricărei persoane care a suferit un prejudiciu cauzat de o încălcare a legislației în materie de concurență de către o întreprindere sau o asociație de întreprinderi de a solicita instanțelor de judecată competente despăgubirea integrală a prejudiciului suferit”, potrivit proiectului.Despăgubirile integrale repun persoanele care au suferit un prejudiciu în situația în care s-ar fi aflat dacă legislația în materie de concurență nu ar fi fost încălcată. Despăgubirea integrală include pierderea efectivă, profitul de care este lipsită persoana prejudiciată, precum și plata dobânzii aferente. Despăgubirea integrală în temeiul prezentei ordonanțe de urgență nu poate conduce la o îmbogățire fără justă cauză, indiferent dacă despăgubirea integrală se produce în urma unor despăgubiri punitive, multiple sau de altă natură.OUG explică și ce reprezintă un „cartel” - o înțelegere sau o practică concertată între doi sau mai mulți concurenți care urmărește coordonarea comportamentului concurențial al acestora pe piață sau influențarea parametrilor relevanți ai concurenței prin practici care includ, printre altele, fixarea sau coordonarea prețurilor de achiziție sau de vânzare sau a altor condiții comerciale, inclusiv în legătură cu drepturile de proprietate intelectuală, alocarea cotelor de producție sau de vânzare, împărțirea piețelor și a clienților, inclusiv manipularea procedurilor de cerere de oferte, restricționări ale importurilor sau exporturilor sau acțiuni anticoncurențiale împotriva altor concurenți;„Se prezumă că încălcările sub forma unor carteluri provoacă prejudicii constând în creșterea prețului produselor sau serviciilor vizate de cartel cu 20%. Autorul încălcării poate răsturna o astfel de prezumție”, spune legea.Întreprinderile transmit la cererea Consiliului Concurenței prețurile de vânzare a produselor comercializate de acestea, în vederea realizării de analize, studii de piață sau comparații de preț incluse în platformele on-line destinate informării consumatorilor. În acest scop, selectarea sectoarelor din economie incluse în platformele online se realizează de către Consiliul Concurenței, cu consultarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor sau, după caz, a autorității de reglementare din sectorul respectiv.Proiectul de lege de aprobare a OUG aduce modificări și legii privind Consiliul Concurenței.Astfel, plenul Consiliului Concurenței este un organ colegial și este format din 9 membri, după cum urmează: un președinte, 2 vicepreședinți și 6 consilieri de concurență. Membrii Consiliului Concurenței sunt numiți prin decret de către Președintele României, pe baza votului dat de Parlament, la propunerea comisiilor juridice ale celor două Camere. Durata mandatului membrilor Consiliului Concurenței este de 5 ani.Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurenței, o persoană trebuie să îndeplinească următoarele condiții: a) să fie cetățean român; b) să aibă capacitate deplină de exercițiu; c) să aibă studii superioare de lungă durată sau echivalent, dovedite cu diplomă recunoscută de statul român; d) să dea dovadă de înaltă competență profesională în domeniul concurenței sau ajutorului de stat; e) să beneficieze de o bună reputație; f) să aibă o vechime de minimum 10 ani în activități din domeniul economic sau juridic; g) să nu fie incapabilă ori să nu fi fost condamnată pentru infracțiuni contra patrimoniului prin nesocotirea încrederii infracțiuni de corupție, delapidare, infracțiuni de fals în înscrisuri, evaziune fiscală, infracțiuni prevăzute de Legea nr.656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, sau pentru infracțiunile prevăzute de prezenta lege ori alte infracțiuni săvârșite cu intenție, pentru care legea prevede o pedeapsă cu închisoarea de 3 ani sau mai mare.»”.Președintele trebuie să fi îndeplinit funcții de conducere cu largi responsabilități în care a făcut dovada înaltei sale competențe profesionale și manageriale. De asemenea, protecția președintelui Consiliului Concurenței se asigură de către Serviciul de Protecție și Pază.Prin derogare de la prevederile art.7 lit.d) din Legea-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, membrii Plenului Consiliului Concurentei beneficiază de o indemnizație de ședință în cuantum aprobat de Plenul Consiliului Concurenței, potrivit legii. De asemenea, prin derogare de la Legea nr.153/2017, personalul Consiliului Concurenței poate beneficia de indemnizația de performanță, indemnizație care nu reprezintă premiu.Funcționarii publici de specialitate ai Consiliului Concurenței sunt independenți din punct de vedere al opiniei în realizarea atribuțiilor ce le revin și se bucură de stabilitate. Funcționarii publici de specialitate ai Consiliului Concurenței pot fi percheziționați, reținuți sau arestați preventiv numai cu acordul președintelui Consiliului Concurenței.În exercitarea atribuțiilor lor, funcționarii publici de specialitate din cadrul Consiliului Concurenței trebuie să se abțină de la orice activitate în legătură cu care au, direct sau indirect, un interes personal, mai ales de rudenie sau financiar, de natură a le compromite independența.„Calitatea de funcționar public de specialitate al Consiliului Concurenței este incompatibilă cu: a) exercitarea oricărei alte activități profesionale sau de consultanță, precum și cu deținerea de funcții ori de demnități publice, cu excepția activității didactice de orice fel; b) calitatea de asociat sau acționar ori membru în organele de conducere, administrare sau control ale unor entități publice ori privat c) calitatea de membru al unui grup de interes economic”.Persoanele care au exercitat o funcție de demnitate publică în cadrul Consiliului Concurenței nu pot exercita o activitate profesională în sector privat, remunerată sau nu, în termen de trei ani de la data încetării mandatului, dacă respectiva activitate este în legătură cu cazurile investigate și finalizate în ultimii trei ani de activitate.Persoanele care au exercitat o funcție publică de specialitate în cadrul Consiliului Concurenței nu pot exercita o activitate profesională în sectorul privat, remunerată sau nu, în termen de trei ani de la data încetării raporturilor de serviciu, dacă respectiva activitate este în legătură cu cazurile investigate și finalizate în ultimii trei ani de activitate.„În cazul în care cifra de afaceri totală a contravenienților se situează sub echivalentul în lei a un milion de euro, calculată la cursul de schimb valabil pentru sfârșitul anului anterior luării deciziei, Consiliul Concurenței poate aplica amenda la cifra de afaceri realizată pe piața relevantă definită în cazul respectiv”, se mai arată în proiect.Camera Deputaților este for decizional în acest caz.
Comentarii