Camera Deputaților a adoptat, miercuri, o lege care reglementează evaluarea impactului asupra mediului a proiectelor publice şi private ”care pot avea efecte semnificative asupra mediului”, printre care autostrăzile și drumurile expres.Legea a întrunit 264 de voturi „pentru” și o abținere.Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice şi private asupra mediului şi abrogarea Hotărârii Guvernului nr.445/2009 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu modificările şi completările ulterioare.Acordul de mediu este definit în lege drept „actul administrativ emis de către autoritatea competentă pentru protecţia mediului prin care sunt stabilite condiţiile şi măsurile pentru protecţia mediului, care trebuie respectate în cazul realizării unui proiect. Aprobarea de dezvoltare este „decizia autorităţii sau autorităţilor competente, care dă dreptul titularului proiectului să realizeze proiectul”. deEvaluarea impactului asupra mediului reprezintă un proces care constă în: pregătirea raportului privind impactul asupra mediului de către titularul proiectului, desfășurarea unor consultări, examinarea de către autoritatea competentă a informaţiilor prezentate în raportul privind impactul asupra mediului, prezentarea unei concluzii motivate de către autoritatea competentă cu privire la impactul semnificativ al proiectului asupra mediului.„Concluzia motivată se concretizează în acordul de mediu sau decizia de respingerea solicitării de emitere a acordului de mediu”, prevede proiectul.Procedura de evaluare a impactului asupra mediului integrează, după caz, „evaluarea adecvată asupra ariilor naturale protejate de interes comunitar, conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, precum şi evaluarea posibilelor efecte ale emisiilor industriale şi evaluarea pericolelor de accident major în care sunt implicate substanţe periculoase”.Prevederile legii nu se aplică proiectelor sau părţilor proiectelor care au ca „obiectiv unic apărarea şi securitatea naţională sau reacţia la situaţii de urgenţă, dacă autorităţile publice centrale pentru apărare şi securitate naţională, respectiv cea pentru situaţii de urgenţă, împreună cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului stabilesc, printr-o analiză de la caz la caz, că realizarea evaluării impactului asupra mediului ar avea un efect negativ asupra acestor obiective”Procedura de evaluare a impactului asupra mediului este condusă de către autorităţile publice centrale sau teritoriale pentru protecţia mediului, cu participarea autorităţilor publice centrale sau locale, după caz, care au atribuţii şi responsabilităţi specifice în domeniul protecţiei mediului.„Procedura de evaluare a impactului asupra mediului se realizează în etape, după cum urmează: a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului; b) etapa de definire a domeniului evaluării şi de realizare a raportului privind impactul asupra mediului; c) etapa de analiză a calităţii raportului privind impactul asupra mediului. (2) Procedura prevăzută la alin.(1) este precedată de o evaluare iniţială a proiectului realizată de către autorităţile competente pentru protecţia mediului, în cadrul căreia este identificată localizarea proiectului în raport cu ariile naturale protejate, precum şi dacă proiectul propus intră sub incidenţa prevederilor art.48 şi art.54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare, după caz”, prevede legea.În vederea asigurării participării efective a publicului interesat la procedurile de luare a deciziilor, autorităţile competente pentru emiterea aprobării de dezvoltare aduc la cunoştinţa publicului, de la începutul procedurii şi cel mai târziu, de îndată ce informaţia poate fi furnizată, prin anunţuri publice şi prin afişare pe pagina de internet, o serie de informații precum orice solicitare de aprobare de dezvoltare, tipul deciziilor posibile sau, în cazul în care există, proiectul deciziei respective, locul, orarul şi mijloacele prin care informaţiile relevante sunt puse la dispoziţia publicului.„Acordul de mediu cuprinde în mod obligatoriu următoarele: a) descrierea proiectului; b) concluziile raportului privind impactul asupra mediului, inclusiv ale studiului de evaluare adecvată şi ale raportului de securitate, după caz; c) o descriere a tuturor caracteristicilor proiectului şi/sau a măsurilor avute în vedere pentru evitarea, prevenirea sau reducerea şi, dacă este posibil, compensarea efectelor negative semnificative asupra mediului; d) condiţiile şi măsurile prevăzute în avizul de gospodărire a apelor; e) măsurile/condiţiile de monitorizare, după caz: tipul de parametri care trebuie monitorizaţi şi durata monitorizării, acestea fiind proporţionale cu natura, amplasarea şi dimensiunea proiectului, precum şi cu gravitatea efectelor sale asupra mediului; f) concluziile opiniilor exprimate de către comisia de analiză tehnică, relevante din punct de vedere al protecţiei mediului; g) informaţii privind participarea publicului; h) rezumatul consultărilor transfrontieră, după caz”, potrivit actului normativ adoptat.In cazul în care aria naturală protejată de interes comunitar adăposteşte un tip de habitat natural prioritar şi/sau o specie prioritară, singurele considerente care pot fi invocate sunt cele legate de sănătatea sau siguranţa publică, de anumite consecinţe benefice de importanţă majoră pentru mediu sau alte motive imperative de interes public major asupra cărora s-a obţinut punctul de vedere al Comisiei Europene.Actul normativ cuprinde și lista tuturor proiectelor supuse evaluării impactului asupra mediului.Printre acestea se numără: rafinării de ţiţei, termocentrale, centrale nucleare şi alte reactoare nuclear, instalaţii pentru reprocesarea combustibilului nuclear iradiat, instalaţii chimice integrate, construirea de linii pentru traficul feroviar de lungă distanţă şi a aeroporturilor, construirea de autostrăzi şi de drumuri expres cu cel puţin o pistă de decolare-aterizare mai lungă de 2.100 m, construirea drumurilor noi cu cel puţin 4 benzi sau realinierea şi/sau lărgirea unui drum existent cu două ori mai puţine benzi până la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau realinierea lor şi/sau secţiunea lărgită a acestora este de cel puţin 10 km lungime continuă, căi navigabile interioare şi porturi fluviale care asigură traficul, respectiv operarea navelor de peste 1.350 tone, baraje şi alte instalaţii proiectate să reţină sau să stocheze permanent apa, cariere şi exploataţii miniere de suprafaţă, când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 25 hectare sau, pentru extragerea turbei, când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 150 hectare.De asemenea, o altă listă enumeră proiectele „pentru care trebuie stabilită necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului”, printre care „Industria extractivă: a) cariere, exploatări miniere de suprafaţă şi de extracţie a turbei,altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1; b) exploatări miniere subterane; c) extracţia mineralelor prin dragare fluvială sau marină; d) foraje de adâncime, cu excepţia forajelor pentruinvestigarea stabilităţii solului”.Camera Deputaților este for decizional.