Există oameni care îşi transformă pasiunea în mod de viaţă, în cel mai important scop al existenţei. Atunci când ajungi însă să-ţi transformi pasiunea şi în performanţă, ai reuşit un lucru extraordinar. Este cazul unui bărbat din Suceava care ţine în cinci garaje adevărate comori. Sunt autoturisme Dacia 1300, primele modele, originale şi în stare impecabilă. Pentru a ajunge la nivelul de acum a muncit şi a investit bani 20 de ani, însă efortul pare să fi meritat din plin.

 

Dănuţ Crainiciuc, aşa cum îl ştie toată lumea în Suceava, are 42 de ani şi o dragoste de-o viaţă: Dacia 1300. Îndrăgostit de marcă de când era copil, specialist în mecanică, dispus să investească timp şi bani, suficient de abil încât să pună mână pe modelele cu adevărat valoroase şi ignorându-i pe cei din jur, care îl descurajau, suceveanul a ajuns astăzi, după ce a avut pe mână aproape 50 de maşini, la performanţă în adevăratul sens al cuvântului. Are în proprietate întreaga colecţie de maşini marca Dacia 1300, de la primul an de fabricaţie şi până la perioada de tranziţie spre momentul în care constructorul a trecut de la motoarele originale franţuzeşti, la cele autohtone, mai puţin fiabile. Are aşadar modelele din perioada de aur a mărcii, deţinând inclusiv maşina cu numărul 90 din primul an de fabricaţie a Daciei 1300.

 

Începând cu 1990 a avut 43 de Dacii 1300

Pasiunea pentru maşini vechi a suceveanului a început încă din copilărie, când admira pe străzile oraşului maşini mărcile Pobeda, Volga, Moskvici, Renault 16, Fiat 850, Dacia 1100 şi Dacia 1300. Şi-a cultivat pasiunea cu maşinile părinţilor şi apoi, în 1990, şi-a cumpărat primul autoturism, o Dacie 1310. 

„În 1990 deja era cultivată pasiunea, dar atunci la alt nivel, maşina era tunată, avea 12 difuzoare pe spate...”, îşi începe povestea Dănuţ Crainiciuc. De atunci şi până astăzi a avut în proprietate 43 de autoturisme Dacia 1300 şi alte două Dacii model 1100, anterior celui 1300.

„Am schimbat maşini, dar tot la Dacii 1300 am rămas, modelul 1310 nu mi-a plăcut niciodată”, explică colecţionarul. De la Dacii pentru „trânteală” a trecut în scurt timp la modele valoroase, adică din primii ani de fabricaţie şi bine întreţinute. 

 

Dacia, maşină simplă şi fiabilă

„Pe vremuri se făceau lucruri de calitate, maşini foarte simple, dar pe cât de simple, pe atât de fiabile. Primele modele 1300 au fost fabricate în 1969, cu motoare 810-02 de Renault, după care, din a doua jumătate a anului 1972 s-a trecut la motoare 810-99, motoare Dacia româneşti cu subansamble franţuzeşti”, ne explică colecţionarul.

În aceste condiţii s-a axat pe modelele fabricate între anii 1969-1972, în perioada în care motoarele erau franţuzeşti.

A început să-şi reîmprospăteze colecţia din anii 2002-2003, când s-a axat doar pe maşini din această perioadă, nemodificate şi în stare bună.  

 

Fabricate de 40 de ani, impecabile până la ultimul detaliu

„După 20 de ani de muncă mă consider împlinit. Am colecţia întreagă, patru modele din anii 69, 70, 71 şi 72, plus încă unul din 72, din perioada de tranziţie, când s-a trecut de la motoarele franţuzeşti la cele româneşti. Colecţia este întreagă şi din punct de vedere al paletei coloristice, procentul de originalitate per ansamblu fiind de 90-95%”, şi-a prezentat bărbatul pe scurt impresionanta colecţie. Achiziţionate de la diverşi proprietari, maşinile erau în stare bună de funcţionare, însă erau departe de modul impecabil în care arată acum.  

„Am investit doar în piese originale, până la ultima bucşă. De exemplu, pe una dintre maşini i-am dat proprietarului 3.800 de euro, şi am băgat în recondiţionare până la 10.000 de euro”, ne spune Crainiciuc. Când te uiţi la cele cinci maşini din colecţie nu ai cum să nu îi dai dreptate. Totul este impecabil, de la motor, caroserie ori tapiţerie şi până la banalul ştergător, vehiculul pare scos de câteva zile din fabrică.

 

„Vedeta” colecţiei

Deşi toate maşinile sunt extrem de valoroase, colecţia are şi un vârf. Autoturismul Dacia 1300, cu numărul SV-90-UAP, culoarea verde 57 (turcoaz) este fabricat în 1969, primul an în care s-a scos modelul, şi are numărul 90.

„Este un model foarte rar, a 90-a maşină construită de uzină. Atunci, în 1969, au fost scoase în total doar 293 de maşini, vă daţi seama cât de rară este. E un Renault 12 autentic, dar făcut sub acte de Dacia 1300”, explică suceveanul, arătându-ne ca dovadă seria şi numărul acesteia. Mai ştie în ţară doar de existenţa a patru maşini Dacia 1300 fabricate în 1969, însă nici acestea nu sunt toate în stare bună.    

 

„Mulţi nu prea m-au înţeles, au râs de mine”

Până să ajungă însă la actualul nivel, bărbatul, căsătorit şi tată a doi băieţi, a trecut prin aproape 20 de ani de muncă şi anonimat.  

„Mulţi nu prea m-au înţeles, au râs de mine. Am prieteni cu maşini de ultimă generaţie, iar eu ieşeam cu Dacia. Sunt mândru de această maşină. Şi soţia s-a plâns că le acord maşinilor mai multă atenţie decât familiei, însă acum nu m-ar lăsa să le vând. Mulţumesc familiei şi copiilor pentru că mă susţin”, se mândreşte suceveanul.

Pentru că arată impecabil şi sunt valoroase, el se foloseşte în activităţile de zi cu zi de alte maşini, însă periodic scoate în trafic şi Daciile, pentru a le face rodajul.

„Chiar dacă sunt mulţi cârcotaşi, maşina este bună, e fiabilă, nu este adevărat că trebuie să mergi cu sculele după tine la drum lung, cum s-a mai scris într-un reportaj. Şi consumul e bun, până la 6 litri la suta de kilometri”, a mai spus Dănuţ Crainiciuc.

 

Atestate ca vehicule istorice

De puţin timp a apărut şi recunoaşterea meritelor sale. Cum au trecut 30 de ani de când modelele nu se mai fabrică şi sunt originale, maşinile au devenit „vehicule istorice”, atestate de Retromobil Club România. Asta înseamnă că sunt scutite de la impozite, iar asigurarea CASCO pentru ele este simbolică, 90 de euro pentru toate cinci. Mai important pentru el este însă că sunt recunoscute ca vehicule istorice de prim rang.    

Anul trecut, la Classic Kronstadt Rally 2009, competiţie naţională între vehicule clasice, a ocupat locul doi la categoria „cele mai frumoase maşini”, cu modelul Dacia 1300 din 1970, deşi a fost în competiţie cu numeroase maşini mărcile Mercedes, Porsche, Jaguar sau Fiat.

 

Expoziţia de la Mioveni, cea mai mare satisfacţie  

Cea mai mare satisfacţie a trăit-o însă acum o săptămână. La Mioveni s-au aniversat 525 de ani de la atestarea oraşului şi cu această ocazie s-a organizat expoziţia „Dacia... paşi în timp”. Prin intermediul prietenilor de pe forumul daciaclub.ro a fost contactat de reprezentanţi ai primăriei locale, le-a trimis poze cu cele cinci maşini, şi surpriza a fost imensă. A fost chemat în patria Daciei cu toate cele cinci autoturisme ale sale. În faţa primăriei locale a fost organizată o expoziţie, şi cinci din cele şase maşini expuse au fost ale sale. Practic, o recunoaştere imensă a valorii colecţiei sale, suceveanul având toate motivele să se laude că este posesorul celei mai valoroase colecţii de Dacii 1300 din ţară. A avut asigurat transportul (maşinile au fost duse pe platformă), cazarea şi a primit şi o sumă de bani, însă asta, spune el, contează cel mai puţin.

 

Ofertă şoc: 300.000 de euro pentru întreaga colecţie

Dănuţ Crainiciuc spune că recent i s-a acceptat o cerere şoc, făcută mai mult pentru a scăpa de cel care îl aborda. Să cedeze întreaga colecţie contra a 300.000 de euro.

„Nu vreau să spun cu cine am discutat, însă nu le vând. M-am gândit că eu le dau acuma şi el poate le vinde cu jumătate de milion de euro. După 20 de ani de muncă pomul meu dă roade. M-am gândit de ce să-l vând tocmai când dă roade, nu mai bine îl ţin şi mă bucur de el?”, s-a întrebat Crainiciuc. Împătimit până la extrem de aceste maşini, bărbatul mărturiseşte că nu ar putea dormi noaptea cu gândul la ce s-ar întâmpla cu ele dacă le-ar ceda, mai ales că este un naţionalist convins.

„Acum nu se pune problema să vând colecţia sau vreuna din cele cinci maşini”, a ţinut să lămurească lucrurile suceveanul.          

 

Scurt istoric al Daciei 1300

La un an după ce uzina de la Mioveni dădea naştere primului automobil românesc, Renault îşi onora contractul încheiat cu Dacia şi oferea autorităţilor de la Bucureşti licenţa noului model Renault 12.

Constructorul român a demarat imediat producţia noului model, botezat la acea vreme 1300, indicativ care reprezintă, ca şi în cazul modelului 1100, capacitatea cilindrică a autoturismului.

Pentru a marca importanţa momentului, comuniştii au decis să lanseze noul autoturism în data de 23 august 1969, cea mai importantă pentru a simboliza un punct important în istoria constructorilor şi a românilor.

Producţia noi Dacii a asigurat un procent important pentru export, pe pieţele din blocul comunist estic.

Tabla de pe vehicul a fost mai întâi suedeză, din 1969 până în 1971, după care s-a trecut la tablă produsă de cehoslovaci, până în 1977 inclusiv. De aici încolo, tabla de pe Dacie a fost produsă în România.

Cu elemente uzinale de Dacie 1310, modelele 1300 au continuat să fie fabricate şi la începutul anilor 80.

În 1969 din uzină au fost scoase 293 de autoturisme, în 1970 s-a ajuns la 4.128, pentru ca astăzi, în 24 de ore, pe trei schimburi, să fie fabricate 1.350 de maşini Dacia.