Adolescența este vârsta marilor decizii, a marilor drame, a temerilor, a descoperirii, a întrebărilor... Adolescența este momentul în care elevii au nevoie de repere și de sprijin pentru a face alegerile bune pentru viitorul lor.
Din această nevoie a elevilor s-a născut Școala de vară – Tabăra celor merituoși, o activitate extracurriculară inclusă în programul grantului EU POT (profesorul), EU VREAU (elevul), NOI REUȘIM (elevul și profesorul)! (EEN), derulat în cadrul proiectului ROSE. ROSE este un proiect al Ministerului Educației Naționale care își propune să contribuie la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar, precum și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. Finanțarea acestui proiect este realizată printr-un împrumut al MEN de la Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare. Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni este beneficiarul unui grant mediu, în valoare de 100000 euro, perioada de implementare a proiectului fiind de 4 ani (2017-2021).
Tabăra s-a desfășurat la Vatra Moldoviței, într-un cadru natural liniștit, în care până și vremea a ținut cu noi. Cei 26 de elevi ai liceului dumbrăvenean au participat în perioada 02-07.09.2019 la activitățile de educație nonformală alături de alți 18 elevi ai unor colegii naționale din Piatra Neamț, membri ai Consiliului Local al Tinerilor Piatra Neamț sau voluntari ai Asociației de Sprijin Comunitar „ACS” Piatra Neamț. Activitățile taberei au fost prezentate într-un carusel al metodelor de educație nonformală, elevii participând la ateliere de Teatru de umbre, Teatru forum, Flashmob, Bibliotecă vie, precum și alte activități de team building care au avut drept scop creșterea încrederii de sine a participanților, sporirea coeziunii grupului, dezvoltarea abilităților de comunicare și leadership, socializare, dezvoltarea gândirii critice.
Fiecare zi a adus o nouă provocare pentru elevi. După ce au luat parte la atelierele la care s-au înscris, elevii au demonstrat că stăpânesc metodele, astfel au pus în scenă piesa de teatru forum „Diferit, dar egal!” în cadrul căreia au demonstrat că doar luând atitudine se poate elimina bullyingul din mediul școlar. Au dat dovadă de creativitate în prezentarea piesei de teatru de umbre, „O poveste amestecată”, au manifestat empatie, curaj și deschidere în participarea la Biblioteca vie, fie în calitate de carte vie, fie de cititor. Cursa de Tresure Hunt a fost o nouă demonstrație de ingeniozitate a organizatorilor în selectarea indiciilor și a probelor la care au fost supuși participanții. Și pentru că dansul e o altă formă de manifestare artistică, Flashmobul a încheiat cu succes parada metodelor de educație nonformală.
Deși programul zilnic era unul riguros, cu toții mai aveau încă energie pentru a participa în fiecare seară la o nouă probă a „Olimpiadei fâșneților”, o competiție care punea împreună elevii și profesorii participanți, ocazie de a comunica, de a colabora și de a demonstra spirit de echipă.
Seara de vineri, ultima seară a taberei, a fost prilej de maximă emoție. Îmbrățișările, lacrimile, gândurile rostite cu vocea tremurândă de emoție, toate acestea au confirmat, o dată în plus, că tabăra a fost o reușită.
La reușita taberei a contribuit și d-na Loredana Dinu, director al Asociației de Sprijin Comunitar „ACS” Piatra Neamț, furnizor al serviciilor de educație nonformală, profesorii însoțitori Gabriela Zaiț și Monica Filote.
Organizatorii taberei au fost prof. Mihaela Apetrei, asistent de grant, director al Liceului Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni și prof. Ionela Doncean, coordonator de grant, director adjunct al liceului.
Consider că astfel de activități sunt extrem de benefice pentru elevii noștri deoarece au ocazia de a colabora cu alți elevi și astfel sunt puși în postura de a se autodepăși, de a interacționa, de a comunica, de a fi competitivi păstrând limitele fair-play-ului. Îmi doresc din suflet ca această tabără să fi pus bazele unor alte activități viitoare de succes!
Prof. Ionela Diana Doncean, coordonator de grant, director adjunct al liceului.
Comentarii