Asistența de urgență acordată Ucrainei prin mecanismele de protecție civilă ale Uniunii Europene prin hub-ul de la aeroportul din Suceava s-a concretizat în 13 transporturi umanitare, cu 52 de autotrenuri, în cele 14 zile de când acesta a fost înființat. Acest centru este coordonat direct de Inspectoratul pentru Situații de Urgență, DSU și Centrul Național de Coordonare și Conducere a Intervenției, operarea în hub este asigurată de armată, iar paza, de jandarmi.

Purtătorul de cuvânt al ISU Suceava, căpitanul Alin Găleată, a declarat că la cererea Ucrainei, de asistenţă de urgenţă prin mecanismele de protecţie civilă, au răspuns atât statele europene, cât și alte state, care și-au oferit ajutorul în alimente neperisabile, medicamente, aparatură medicală, echipamente medicale și materiale sanitare, ambulanțe, generatoare de energie electrică, vehicule, produse de igienă combustibil şi altele. Toate ofertele sunt centralizate la nivelul Centrului European de Coordonare a Răspunsului la Situații de  Urgență  al UE, care informează Ucraina despre ce conțin, iar în baza solicitării acesteia, în funcție de nevoile pe care le are la un moment dat, sunt trimise centralizat, prin Centrul European de Cooperare (ECC). Aceste ajutoare vin astfel în hub-ul de la Suceava, de unde sunt fie trimise imediat în Ucraina, dacă tirurile din țara vecină sunt deja ajunse și se face pe loc transbordarea, fie sunt depozitate până când vin mijloacele de transport.

În urmă cu o săptămână, președintele României, Klaus Iohannis, a declarat că hub-ul umanitar de la Suceava ar putea fi folosit, în funcție de necesități și de evoluția situației, și pentru a direcționa asistență concretă către Republica Moldova. Răspunsul la războiul din Ucraina reprezintă cea mai amplă operațiune a mecanismului de protecție civilă al UE de până în prezent.

Menționăm că în gestionarea activității din hub-ul umanitar de la aeroport autoritățile județene și locale nu au nici un fel de atribuții.