Aglomerația pe linie de transporturi de marfă din Vama Siret, dar mai nou și cea de pe intrarea feroviară, de la Vicșani-Dornești, are drept cauză principală, pe lângă probleme punctuale, creșterea exponențială a transporturilor dinspre Ucraina. Valorile de trafic au crescut de câteva ori față de perioada dinainte de invazia Rusiei în Ucraina, însă personalul este în mare același.

Este și cazul inspectorilor sanitar-veterinari, cei care au rolul de a verifica documentația la toate transporturile de produse alimentare de origine animală și non-animală
 

·        Volumul imens de marfă din doar cinci zile

O situație pusă la dispoziție de doctorul Sorin Mihai Voloșeniuc, directorul executiv al Direcției Sanitar Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) Suceava, arată că doar în intervalul 1-5 iunie, pe partea auto, inspectorii vamali sanitar-veterinari au avut de procesat 130 de camioane cu porumb, grâu și floarea-soarelui pentru consum uman și 20 de camioane cu furaje. La acestea se adaugă minimum 30 de autotrenuri cu cereale la zi, care se află în tranzit spre alte țări, plus 75 de camioane cu produse alimentare (carne și lapte), care au tranzitat și ele vama, în cele 5 zile. 

Tot în cele cinci zile, pe partea de transport feroviar, au intrat în România, dinspre Ucraina, 160 de vagoane cu furaje și alte 140 de vagoane cu cereale pentru consum uman.

 

·        Sorin Mihai Voloșeniuc - ”Veterinarii nu blochează vama, lucrăm în ritm cu lucrătorii vamali”

”Acest interval de cinci zile, cu cifrele de mai sus, este un exemplu cu privire la volumul imens de activitate pe care îl au de gestionat și inspectorii noștri. Asta în condițiile în care avem doar cinci inspectori vamali, cu care nu avem cum face față. Cu mari eforturi, cu inspectori din alte județe, dar și cu personal de la noi, detașat de la alte servicii ale instituției, am reușit să gestionăm volumul de muncă imens. Ce pot afirma cert este că veterinarii nu blochează vama, lucrăm în ritm cu lucrătorii vamali. Doresc să aduc mulțumiri pentru sprijin colegilor, Autorității Naționale Sanitar Veterinare și Direcției Sanitar Veterinare Vaslui, care ne-a trimis în sprijin doi oameni”, a declarat doctorul Sorin Mihai Voloșeniuc.

Acesta a arătat că se reușește asigurarea unui om, la program de 12 ore, în vama de la Vicșani-Dornești, și doi inspectori la permanență, în Vama Siret.

 

·        Se așteaptă aprobarea a șapte noi posturi de inspectori vamali sanitar-veterinari 

Soluția cu adevărat reală pentru un număr cât de cât suficient de inspectori sanitar-veterinari în vămi este însă suplimentarea cu personal nou angajat.

”Noi avem nevoie de 7 posturi, pentru a ajunge la un total de 12 oameni specializați, față de cinci câți avem acum. Așa am reuși să avem trei oameni care să lucreze la Dornești și 9 la Siret, pentru a asigura permanența”, a explicat Voloșeniuc.

Partea bună este că referatul privind cele 7 posturi a ajuns pe masa Guvernului României, în vederea aprobării, în baza argumentelor de care am scris mai sus. Se speră că Guvernul va aproba înființarea acestor noi posturi, pentru a se putea organiza apoi în regim de urgență concursuri pentru ocuparea lor.

 

·        Războiul a mutat masiv traficul de mărfuri pe la Siret și Vicșani. Noua realitate este de durată

Inspectorii sanitar-veterinari au rolul de a verifica documentația la toate transporturile de produse alimentare de origine animală și non-animală.
Cum este vorba de mărfuri alimentare, rolul esențial îl are personalul sanitar-veterinar, care se ocupă de control, trasabilitate, certificare și celelalte proceduri obligatorii. Practic, documentația întocmită de personalul sanitar-veterinar este obligatorie pentru ca transportul să plece mai departe. În plus, este evident că fiind vorba de mărfuri alimentare, un control privind conformitatea este esențial.

La categoria mărfurilor care trebuie verificate și de sanitar-veterinari se află și cerealele, care vin masiv pe calea ferată. Alte mărfuri alimentare care vin în țară în cantități foarte mari sunt uleiul, floarea-soarelui sau carnea de pui.

Războiul din Ucraina a închis toate porturile mari și a crescut masiv transporturile spre România, prin Vama Siret și pe la Vicșani, pe calea ferată. Din păcate, războiul nu dă semne a se încheia, astfel că este evident că va fi nevoie mult timp de personal de control suplimentar în vămi. Și după ce conflictul armat se va încheia, se estimează că traficul spre România va rămâne mult timp la nivel ridicat. Asta pentru că porturile care făceau exporturile din Ucraina au suferit diferite grade de distrugeri.