Trecerea de la vechiul sistem de plată a călătoriilor cu transportul în comun din Suceava, cu taxatoare, blamat de mulți, la modernul sistem e-ticketing, care a tot fost anunțat anterior, dar care s-a „lovit” de un val de reticență neașteptată, continuă să întâmpine fel de fel de probleme.

Chiar dacă sistemul de e-ticketing a fost dat în funcțiune în ultimul trimestru al anului 2022, elevii fiind primii beneficiari ai noilor carduri cu abonamente valabile aproape un an de zile (măsură care reduce mult din cozile care se făceau lunar la tonetele cu servire asistată), ba chiar și mulți pensionari, care au trecut rapid de la abonamentul de hârtie la card, testul de anduranță îl dă de la începutul anului.

Asta deoarece, pentru a descuraja cumpărarea biletelor din autobuze, de la taxatoare, de la 1 ianuarie 2023, biletele cumpărate în autobuz costă 5 lei o călătorie. În schimb, cele luate de la automatele de bilete din stații, cele luate prin aplicația online SuceavaPass sau cu portofelul electronic (card eliberat de TPL) costă 3 lei și sunt valabile 100 de minute, timp în care poți călători cu mai multe autobuze, pe oricare traseu.

 

Automate blocate cu monede, bani arși sau bucăți de bancnote

Situația a generat numeroase nemulțumiri din partea unora, reticenți în primul rând la schimbare, neobișnuiți cu tehnologia (în cazul unora), dar de multe ori au fost situații în care automatele de bilete nu mai funcționau.

Pe lângă numărul foarte mare de solicitări, peste așteptări, au apărut și zeci de situații neprevăzute, care au dus la blocarea lor, după cum a explicat directorul TPL, Gabriel Petruc: „În fiecare zi avem câteva situații în care călătorii introduc fragmente de bancnote sau bancnote arse cu bricheta ori alte obiecte în fanta pentru bancnote. De obicei, aparatul reușește să le scoată înapoi.

Dar aceiași călători repetă uneori încercarea și de 6-7 ori, până reușesc să blocheze aparatul.

Alteori introduc monede în fanta pentru bancnote.

Alteori bagă forțat bani împăturiți fără a cere măcar bilet (bagă banii înainte de a comanda operațiunea, ca la automatele de cafea).

Alteori bagă câte 3 bancnote de un leu deodată. Iar exemplele pot continua”.

Directorul TPL spune că are o echipă care aleargă toată ziua de la un automat la altul pentru a rezolva aceste probleme, dar sistemul nu e conceput pentru a fi luat câte un bilet de fiecare dată când cineva vrea să călătorească.

„Sunt orașe mari care nu au niciun astfel de automat. La noi sunt 22. Pentru a evita astfel de situații, puteți folosi portofelul electronic sau aplicația mobilă SuceavaPass. Sau puteți folosi cardul bancar pentru plata la automatul de bilete.

De la zi la zi sunt tot mai puține situații și sperăm ca lucrurile să se îmbunătățească pe măsură ce tot mai mulți cetățeni se obișnuiesc cu funcționarea aparatelor sau încep să folosească cardurile de călătorie sau aplicația mobilă SuceavaPass”, a spus Gabriel Petruc.

 

Trei automate de bilete, defectate cu obiecte introduse în ele

La trei automate de bilete (de la Centrofarm, Autogara veche și Vasile Pârvan), obiectele introduse în procesatorul de bilete au reușit să provoace defecțiuni. Subansamblele defecte au fost trimise la producător pentru reparații în garanție.

„Am fost asigurați că le vom primi reparate în scurt timp și ni se vor trimite și câteva subansamble de rezervă pentru a nu mai avea aparate care nu primesc bancnote cât timp componentele sunt trimise la reparații. Sistemul transmite automat alerte când un automat are o bancnotă blocată sau alte defecțiuni. Din nefericire, senzorii nu detectează întotdeauna obiectele străine introduse, uneori poate cu rea intenție. În aceste cazuri și în orice alte situații în care aparatul nu funcționează corespunzător puteţi suna la numărul de telefon afișat pe aparat. Între orele 6.00 și 21.00 există permanență la dispecerat. În zilele următoare vom introduce telefonul călătorului și vom pune afișe în toate stațiile și toate autobuzele”, a adăugat directorul TPL.