Lacunele din educaţie costă România procente din PIB, iar economia nu are suficienţi manageri profesionişti, foarte necesari într-o perioadă de trecere a afacerilor de la fondatori la copii, când rata de eşec ajunge la 70%, a declarat Vasile Iuga, Country Managing Partner la PricewaterhouseCoopers.

"Regulile capitalismului spun că există o rată mare de eşec la trecerea de la prima generaţie, a celui care a construit afacerea, la generaţia a doua, a copiilor. Este vorba de o rată de eşec de 70%. Este un moment în care managerii profesionişti pot să faca diferenţa. Nu avem suficienţi manageri profesionişti", a explicat marţi reprezentantul companiei de consultanţă, prezent la conferinţa "Cei mai mari jucători din economie", cu tema "Lecţiile crizei pentru următoarea perioada de creştere economică", organizată de Ziarul Financiar şi PwC România.

Iuga a arătat că, în acest context, susţine indeea implicării sectorului privat în formele de învăţământ.

"Lacunele din educaţie costă România procente din PIB", a afirmat reprezentantul PwC.

În acest an, promovabilitatea la bacalaureat este de 44,47% la nivel naţional, înaintea contestaţiilor.

Iuga a adăugat că pe viitor proprietarii de companii şi managerii ar trebui să ştie mai bine încotro se îndreapta afacerea pe care o conduc.

Potrivit companiei de consultanţă, în următorii 10-15 ani, în România se va manifesta o concentrare la nivelul firmelor locale şi achiziţii din partea companiilor dimensiuni medii (campioni internaţionali), dar şi a companiilor de demensiuni mari, cu un grad sporit de internaţionalizare, care cumpără de regulă la preţuri de peste 3 miliarde de dolari (industry shark).

Într-o analiză PwC a primelor 500 de companii din România în fucţie de cifra de afaceri, mai mult de jumatate (55%) sunt firme locale, însă acestea realizează doar 27% din cifra totală de afaceri a companiilor din eşantion.

Doar 9% din Top 500 companii româneşti pot fi încadrate în categoria industry shark (companii foarte mari), iar ele gererează 23% din cifra de afaceri de la nivelul anului 2009.

"Numărul ridicat al companiilor «local specialist», poziţionează economia din România, în ansamblu, în faza de lansare, cu un potenţial de consolidare semnificativ în următorii 10-15 ani. Având în vedere caracteristicile procesului de concentrare globală, este de aşteptat ca în prima etapă, atenţia marilor grupuri internaţionale să se înderepete către companiile cu profilul «regional hero»", a spus Iuga, citând o lucrare publicată de PwC cu titulul "Formulele de succes pentru următoriu deceniu".

Dfinite drept companii cu grad scăzut de internaţionalizare, de regulă cu prezenţă naţională sau regională, dar cu un nivel ridicat de diversificare a produselor sau serviciilor, "regional hero" sunt relativ puţine la număr în România (18%), dar generează 42% din cifra de afaceri a eşantionului.

"Preluarea unei companii regional hero este cea mai rapidă cale de acces la o cotă de piaţă pentru un grup care îşi face intrarea pe o piaţă emergentă", a mai spus Iuga.

În categoria "regional hero", PwC include companii precum OMV sau BRD, în timp ce în categotria shark intră companii precum celor din piaţa telecom, Vodafon, Orange sau Romtelecom.

De altfel, industria telecom este singura din România deţinută aproape în totalitate de către campioni internaţionali sau industry shark.