Miercuri, 29 ianuarie, Colegiul Național „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți a găzduit o întâlnire informală cu o valoare educativă indiscutabilă. O parte dintre elevii instituției rădăuțene deținători ai competenței de exprimare în limba engleză au avut șansa de a intra într-un dialog cu Claire Hungar, o tânără profesoară din Statele Unite, absolventă a Universității din Virginia. Deținătoare a unei experiențe consistente în domeniul artei discursului public și al dezbaterilor, Claire a reușit să răspundă cu naturalețe și umor întrebărilor pe care le-au adresat elevii prezenți la manifestare. Moderată de doamna profesoară Ana-Maria Muntean, activitatea a reunit cadrele didactice din catedra de limba engleză și peste 100 de elevi ai colegiului.

Dialogul cu cei prezenți a decurs în mod firesc, fără niciun fel de inhibiții, pe durata celor aproape două ore. Provocată de curiozitatea elevilor, Claire a mărturisit celor prezenți momente semnificative din propria evoluție educativă și profesională, a descris avantajele și dezavantajele modului de educație home-schooling (la domiciliu) şi totodată provocările pe care le-a întâmpinat ca beneficiar al unei astfel de modalități educative.

Elevii au aflat despre oportunitățile oferite de Statele Unite prin programul guvernamental Fulbright, un „program ambasador”, după cum l-a numit Claire.

 Întrebată de ce a ales România ca destinație a unui stagiu de pregătire, tânăra din Statele Unite a spus că s-a îndrăgostit la prima vedere de locuri, de oameni, de orașele pe care le-a vizitat pe când avea 15 ani și a ajuns pentru prima dată în țara noastră. Aflată aproape de finalul unui semestru la Universitatea ”Ștefan cel Mare” din Suceava, în calitate de asistent la Facultatea de Litere și Științe ale Comunicării, Claire se pregătește pentru cel de-al doilea semestru universitar pe care-l va petrece la Universitatea din Arad.

Din cadrul dialogului nu au lipsit repere pe care Claire le-a oferit cu privire la particularitățile culturii americane, despre eventualele similitudini și diferențe pe care le-a observat între sistemul educațional românesc și cel de peste ocean. A mai spus că experiența acumulată în competițiile de dezbateri realizate în formatul British Parliamentary i-a permis să-și dezvolte abilități valoroase pentru evoluția ei academică: a dobândit cunoștințe importante în numeroase domenii, precum politică, sociologie, filosofie, mediu, cultura pop etc., a reușit să viziteze și să descopere foarte multe locuri, a interacționat cu foarte mulți oameni. Dar mai ales a învățat că nu întotdeauna câștigi, iar atunci când pierzi trebuie să știi să pierzi cu demnitate. Despre mentalități, a insistat asupra ideii că bariera lingvistică poate fi cel mai serios obstacol pentru a interacționa și a cunoaște o cultură străină, însă a surprins-o plăcut faptul că elevii și studenții din România stăpânesc atât de bine limba engleză.

Ce ar reproșa unora dintre români? Faptul că uneori aceștia uită să zâmbească și că, din când în când, manifestă un anumit complex de inferioritate culturală, uitând cât de frumoasă este țara lor. Despre celebrul concept de american dream, a spus că este încă un termen care nu și-a pierdut din actualitate, însă, exportat prin diferite mijloace de comunicare mediatică, și-a alterat semnificația.

Ceea ce nu apreciază la americani este faptul că ignoră adesea beneficiile și binecuvântările de care au parte, iar câteodată uită să manifeste toleranța cuvenită și înțelegerea firească față de concepțiile și convingerile diferite de ale lor. Întrebată ce părere are despre mecanismul mass-media din Statele Unite, Claire a insistat asupra ideii că agențiile de presă sunt extrem de puternice și influente, însă sunt extrem de vulnerabile la distorsionarea mesajelor transmise, amplificând sau diminuând din impactul evenimentelor. Cât despre maniera americană a părinților de a-și crește copiii (american parenting), Claire a mărturisit că acesta este un stil extrem de competitiv, cu presiuni din partea părinților, cu eforturi concentrate în jurul ideii de succes individual cu orice preț, de unde tensiunile și conflictele ce pot să survină între generații.

Activitatea a reușit să se concretizeze într-un veritabil dialog intercultural cu reale beneficii educative pentru tinerii elevi de la colegiul rădăuțean. 

 

 

A consemnat prof. Florin George Popovici