Medicii care au cabinete în Policlinica Areni din municipiul Suceava și-au asumat față de Direcția de Sănătate Publică responsabilitatea că normele sanitare de prevenire a îmbolnăvirii cu noul coronavirus vor fi respectate de pacienții lor. Numărul de pacienți care pot aștepta la ușa unui cabinet este în continuare limitat, dar triajul epidemiologic nu se mai face pe treptele unității medicale, ci în holul de la parter. Medicii sunt direct răspunzători de ce se întâmplă la ușa cabinetului lor - câți oameni sunt, la ce distanță stau, dacă au sau nu mască etc.

La intrare în policlinică pacienții și însoțitorii lor sunt obligați să completeze un chestionar: nume, prenume, adresă, număr de telefon, dacă au călătorit în străinătate în ultima lună și dacă da, în ce zonă, dacă au interacționat în ultimele 30 de zile cu persoane infectate sau suspecte de infectare cu noul coronavirus sau care au revenit din străinătate, dacă au fost spitalizați în ultimele 30 de zile și dacă au avut vreunul dintre simptomele enumerate – febră, dureri de cap, dureri musculare, stări de oboseală, dificultăți de înghițire sau de respirație. De asemenea, pacienții și însoțitorii lor sunt rugați să atenționeze personalul de la triajul epidemiologic dacă nu doresc să le fie măsurată temperatura. Corectitudinea informațiilor furnizate este asumată prin semnătură, sub sancțiunea răspunderii penale, în caz de fals.

Medicul delegat pentru cabinetele medicale grupate din policlinică, dr. Iuliana Hău, a declarat că în conformitate cu dispozițiile Direcției de Sănătate Publică Suceava, încă din luna martie triajul trebuie făcut obligatoriu la parter, ca să nu ajungă pacienți suspecți Covid în mod necontrolat la etajele superioare.

Verificarea modului de respectare a acestor dispoziții a arătat însă că după triaj pacienții staționau prea mult timp la etaj, la ușa cabinetelor, astfel încât DSP a stabilit, marți, restricționarea accesului de la intrarea în imobil. Scopul este ca în clădire să intre doar pacienții programați, 2 sau maximum 4, în funcție de numărul de cabinete de pe același hol, și ca să se poată respecta distanța între pacienți concomitent pentru toate cabinetele.

Probleme apar când pacienții vin înainte de ora 7.00, indiferent de ora la care sunt programați, sau neprogramați, considerând că dacă au bilet de trimitere pot să solicite consultație pe loc.

Dr. Hău a arătat că pentru a veni în sprijinul pacienților, din luna martie pe ușă a fost afișată lista cu numerele de telefon de la toate cabinetele, ca sa poată oamenii să își facă programări. De asemenea, pe pagina de internet a policlinicii este numărul de telefon al secretariatului policlinicii, de unde solicitanții pot afla numerele de telefon de la cabinete, ca să se programeze. „Oricât ne-am strădui, tot vin și pacienți neprogramati, unii disperați. Le spunem că primim doar urgențele și pacienții programați, dar ei insistă să obțină pe loc o consultație. Când sunt programați, li se spune să nu vină cu mult timp înainte, dar tot vin la prima oră. Suntem între ciocan și nicovală. Din păcate, nu avem de ales, au prioritate măsurile de prevenție Covid. E îngrozitor de greu”, a explicat dr. Hău.

Deocamdată, implicarea tuturor cabinetelor în respectarea măsurilor de prevenție pare să funcționeze și situația de miercuri, când pacienții au stat grămadă în fața policlinicii revendicând acces fără restricții în incintă, nu s-a mai repetat.