Executivul va dezbate, în prima şedinţă, un memorandum conţinând varianta viitoare a taxei auto, aşa cum va arăta ea după discuţiile dintre Ministerul Mediului şi celelalte entităţi interesate în această problemă - ministere sau reprezentanţi ai companiilor din industrie.

"Am aflat aseară, de la domnul Puşcaş despre documentul prin care Comisia Europeană atrăgea atenţia României în problema triplării taxei auto. Înţeleg că documentul a fost transmis Bucureştiului la sfârşitul anului trecut. Am avut astăzi (marţi, n.red.) o discuţie cu domnul Puşcaş şi vă pot spune că experţii Departamentului de Afaceri Europene dezbat deja o variantă de răspuns către CE", a declarat, marţi după-amiază, agenţiei MEDIAFAX, ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi.

Ministrul a precizat că marţi, anterior întrevederii cu Puşcaş, a avut o întâlnire şi cu reprezentanţii firmei Ford, pe care i-a consultat în problema taxei, adăugând că, miercuri şi joi, sunt programate discuţii similare cu reprezentanţii Dacia sau cu cei ai Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Nemirschi a mai spus că aceeaşi temă a taxei urmează să fie discutată şi în cadrul unei întâlniri cu ceilalţi miniştri din Cabinetul Boc interesaţi în problema taxei auto, dând exemplul ministrului Finanţelor, Gheorghe Pogea.

"Încercăm să respectăm termenul pe care l-am avansat anterior, cel de joi, 15 ianuarie, până la care să avem deja conturată o variantă a viitoarei taxei de poluare auto. Bineînţeles, atunci când o vom stabili, o vom introduce în dezbaterea Executivului sub forma unui memorandum. Imediat după consultarea din Guvern, varianta propusă va fi transmisă Comisiei Europene, ca răspuns la documentul de atenţionare pe care l-am primit pe această temă", a spus Nemirschi.

Comisia Europeană a informat Guvernul că ordonanţa de urgenţă, emisă de fostul Cabinet, prin care taxa de poluare auto a fost triplată, încalcă legislaţia comunitară, autorităţile române urmând să analizeze situaţia şi să găsească o soluţie pentru a intra în legalitate, a declarat, luni seară, Vasile Puşcaş.

El a precizat că se va consulta în perioada următoare cu premierul Emil Boc şi miniştrii implicaţi, pentru identificarea unei soluţii.

Noul guvern, condus de Emil Boc, şi-a depus jurământul de credinţă pe 22 decembrie 2008.

Taxa auto ar putea fi redusă ca valoare la momentul înmatriculării şi inclusă ulterior în impozitul plătit anual de către proprietarul vehiculului, la un nivel calculat în raport cu gradul de poluare, aceasta fiind una dintre variantele analizate de Guvern pentru modificarea regimului de taxare auto.

Ministrul Mediului, Nicolae Nemirschi, a prezentat, la sfârşitul anului trecut, într-o conferinţă de presă, mai multe variante de modificare a taxei de poluare auto, precizând că o decizie va fi luată după ce propunerile vor fi analizate la nivelul Guvernului şi după consultarea instituţiilor europene.

El a arătat că una dintre variante este ca ordonanţa de urgenţă privind taxa auto aprobată de fostul Guvern în luna decembrie să fie suspendată, astfel încât să se revină la valorile din luna iulie.

Ministrul Mediului a vorbit însă şi de posibilitatea ca taxa de înmatriculare să fie micşorată, iar posesorii de vehicule să plătească anual o sumă calculată în raport cu gradul de poluare.

O decizie în privinţa taxei de poluare auto va fi luată de Guvern după 15 ianuarie, interval în care Ministerul Mediului, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Transporturilor vor analiza acest regim de taxare a vehiculelor.

Executivul a decis, în luna aprilie, introducerea taxei de poluare auto, calculată în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe, aceasta înlocuind, la 1 iulie 2008, taxa de primă înmatriculare aflată atunci în vigoare.

Pe baza acestei grile, taxa a crescut în cazul maşinilor noi vândute în România, în timp ce valorile au scăzut la jumătate pentru autovehiculele Euro 1 şi Euro 2 cu motoare de până în 2.000 de centimentri cubi, taxa rămânând totuşi mai mare pentru automobilele vechi de import.

După modificarea taxei auto, vânzările de maşini noi au început să scadă, iar cele de autoturisme second-hand de import să crească.

Pe fondul creşterii numărului de maşini second-hand importate, Guvernul a decis, în luna decembrie, prin ordonanţă de urgenţă, ca taxa de poluare auto percepută la achiziţia maşinilor noi să fie suspendată începând cu 1 decembrie 2008, până la sfârşitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizări de până la 2.000 centimetri cubi înmatriculate pentru prima dată în România şi în Uniunea Europeană.

Simultan, taxa auto pentru achiziţia vehiculelor second-hand a fost triplată comparativ cu valorile din luna iulie.