Conducerea sindicatului din cadrul companiei americane Bechtel a anunţat, marţi, că va iniţia "o serie de presiuni" la adresa Guvernului pentru continuarea asigurării finanţării lucrărilor la Autostrada Transilvania, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Conducerea sindicatului din Bechtel anunţă că va iniţia "o serie de presiuni" la adresa Guvernului pentru continuarea asigurării finanţării lucrărilor la Autostrada Transilvania, dar şi la adresa constructorului pentru respectarea prevederilor legale în ceea ce priveşte concedierile colective.

Secretarul regional al Sindicatului "Familia”, Nicolae Feneşan, a declarat, marţi, într-o conferinţă de presă, că presiunile vor consta în mitinguri de protest şi pichetări ale prefecturilor, dacă nu vor fi asiguraţi banii necesari.

"Dacă nu suntem auziţi, demersurile noastre sunt urmate de presiuni de genul mitinguri de protest, pichetarea prefecturilor şi se vor adresa autorităţilor. Vom face aceleaşi demersuri la adresa companiei Bechtel şi vom avea adunări generale în care membrii de sindicat vor decide ce este de făcut. E important că facem lucruri concrete pentru oameni şi pentru autostradă”, a spus Feneşan.

Secretarul regional al Sindicatului "Familia” a afirmat că este nevoie de o decizie politică pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania.

"Vom face presiuni şi am făcut deja adrese la primul-ministru, către ministerele Transporturilor, Finanţelor şi Muncii, am avut şi contacte cu cei de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR). Trebuie să se ia o decizie politică legată de faptul că lucrările la autostradă trebuie să continue în condiţii legale, inclusiv în ceea ce priveşte respectarea contractului Bechtel cu Guvernul României”, a spus Nicolae Feneşan.

Liderul de sindicat de la compania Bechtel, Mihai Lup, a declarat, în aceeaşi conferinţă de presă, că, în prezent, pe şantierul Autostrăzii Transilvania mai lucrează circa trei sute de persoane, care se ocupă de conservarea lucrărilor, în timp ce restul sunt în şomaj tehnic şi primesc 75 la sută din salariu.

"Un număr de 1.200 de angajaţi pe şantierul autostrăzii au primit în 10 decembrie 2008 adrese prin care sunt trimişi în şomaj tehnic până în 9 februarie. Restul angajaţilor au primit adrese similare în 5 ianuarie, astfel încât pe şantier mai sunt trei sute de persoane care lucrează la conservare”, a spus Lup.

El a subliniat că sindicaliştii vor acţiona pentru ca Bechtel să nu treacă la concedierea colectivă a celor 2.300 de angajaţi de pe şantier, aşa cum intenţionează să procedeze conducerea companiei.

Feneşan şi Lup au participat, marţi, la o întâlnire cu conducerea Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj, în cadrul căreia s-au căutat soluţii pentru prevenirea concedierii colective, considerată ilegală.

Într-o notă transmisă, luni, AJOFM Cluj de către conducerea Bechtel se arată că "decizia de concediere colectivă nu a fost, încă, luată”, negocierile cu sindicatele urmând să fie continuate.

"Motivele care au stat la baza deciziei de iniţiere a procedurii de concediere colectivă sunt legate de felul în care este administrat contractul cu CNADNR”, se mai arată în documentul citat.

Directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a declarat, la rândul său, că dacă Bechtel va trece la disponibilizarea colectivă a celor 2.00 de angajaţi ai Autostrăzii Transilvania decizia va fi atacată în instanţă pentru că nu a respectat procedurile legale legate de consultarea iniţială a sindicatelor şi de faptul că obiectul muncii există.

Conducerea Cartel Alfa Cluj somase Guvernul şi pe premier să ia măsuri pentru continuarea lucrărilor la Autostrada Transilvania şi să găsească surse de finanţare pentru a nu se ajunge la disponibilizări şi la sistarea proiectului, aceeaşi solicitare fiind făcută şi de sindicatul de la Bechtel.

Activităţile de construcţie a Autostrăzii Transilvania vor fi reduse substanţial, iar această măsură ar putea afecta până la 2.300 de angajaţi, ca urmare a faptului că CNADNR datorează constructorului 27 de milioane de euro, anunţa, în decembrie, directorul de proiect pentru Autostrada Transilvania.

Potrivit acestuia, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) datorează constructorului autostrăzii, compania Bechtel, o sumă de peste 27 de milioane de euro şi TVA în valoare de peste 14,7 milioane de lei pentru lucrări certificate încă din luna iulie.

"De asemenea, CNADNR a întâmpinat dificultăţi în asigurarea accesului la terenul necesar efectuării lucrărilor, eliberarea terenului şi relocarea utilităţilor, îndepărtarea deşeurilor şi a materialelor periculoase, precum şi în ceea ce priveşte descărcarea de sarcină arheologică. În această situaţie, ne este imposibil să menţinem ritmul actual de efectuare a lucrărilor", afirma Mix.

El preciza că măsura ar putea afecta un număr de maximum 2.300 de angajaţi, iar personalul suspendat va fi plătit în continuare conform prevederilor legale din România, până la data la care muncitorilor li se va solicita reluarea activităţii.

Proiectul de construcţie a autostrăzii Transilvania, pe traseul Braşov-Borş, a început în 2004, în baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde euro acordat companiei americane Bechtel. Lucrările au fost întrerupte la jumătatea anului 2005, când autorităţile au început reanalizarea contractelor încheiate de guvernarea precedentă. Ca urmare a sistării lucrărilor, termenul de finalizare a autostrăzii, stabilit iniţial pentru anul 2012, a fost prelungit cu un an.

Până la jumătatea lunii august a acestui an, compania a finalizat o porţiune de cinci kilometri de autostradă dintr-un sector cu o lungime de 25 kilometri, care face legătura între Gilău şi Câmpia Turzii.

Fostul premier Călin Popescu Tăriceanu se declara, la jumătatea lunii noiembrie, în timpul unei vizite în judeţul Cluj, "deranjat" de ritmul în care avansează lucrările la Autostrada Transilvania, afirmând că nu este dispus ca Guvernul să asigure finanţarea "peste măsura în care compania Bechtel este capabilă să predea lucrările".