La Muzeul de Istorie Suceava a fost vernisată joi, 16 iunie 2022, o expoziție de excepție, „Un veac de feminitate - 100 de ani de modă, 1850 – 1950", o întoarcere în istoria modei, în care veți descoperi piese vestimentare originale și accesorii specifice perioadei Belle Epoque.

Drd. Iulia Gorneanu, colecționar și curator, prezentă la vernisaj, a spus că expoziția creează contextul întoarcerii într-un timp istoric „în care designul, atenția pentru detaliu, stilul, rafinamentul și-au pus amprenta asupra pieselor vestimentare și accesoriilor”.

Sucevenii și nu numai au privilegiul ca, în perioada 16 iunie-4 septembrie, să admire piese vestimentare specifice perioadei Belle Epoque, ce au aparținut Ottiliei Michail-Oteteleșanu, pictoriță a Casei Regale și protejata, pe linie artistică, a Reginei Elisabeta precum și pălării, poșete, umbreluțe de soare, vestimentație, bijuterii, podoabe, ceasuri, evantaie, sticluțe de parfum, carnețele de bal, dantelă, fotografii reprezentative pentru epoca în care au fost create. Expoziția include o secțiune intitulată „Rafinament și intimitate în Belle Epoque și Interbelic”, în care sunt expuse piese de lenjerie.

 

·        „Acest tip de vestimentație - devenit obiect muzeal - continuă să inspire designeri și case de modă”

 

Toate cele 500 de exponate „de poveste”, cu parfum de epocă, provin din colecția Iuliei Gorneanu și sunt piese originale din perioada 1850-1950.

„Idealul de frumusețe a experimentat schimbări majore de-a lungul timpului, oscilând uneori între extreme de la o epocă la alta și conducând la ceea ce astăzi lenjeria încununează cu succes: celebrarea feminității. Creată inițial pentru remodelarea trupului în spiritul esteticii vremii, de la corsete restrictive și până la dantele elaborate ce decorau lenjeria doamnelor din perioada Belle Epoque, acest tip de vestimentație - devenit obiect muzeal - continuă să inspire designeri și case de modă”, a explicat drd. Iulia Gorneanu.

Am mai aflat de la curatorul expoziției că exponatele din această secțiune a expoziției provin din România, pe câteva piese ce au aparținut „unei doamne din înalta societate putându-se admira broderii tradiționale realizate cu fir de mătase, ajururi și cusături inspirate de cele tradiționale. Colecția ilustrează perioada 1890-1930”.

 

 

·        „Nu există formule magice pentru a o descoperi, asuma și afirma, însă o întoarcere în istoria modei poate face minuni”

 

„Femeile din fotografiile de demult, prin vestimentație, accesorii și nu în ultimul rând prin atitudine, ne învață o lecție pe care am vrut cu tot dinadinsul să o uităm: feminitatea. Eleganța, rafinamentul și candoarea femeilor ce ne privesc de dincolo de timp ne tulbură și totodată ne invită să le cunoaștem lumea de mult apusă. Ne ajută să ne apropiem de ea și să îndrăznim, cu inteligență și imaginație, să reinventăm tot ce a avut mai frumos, mai profund, mai adevărat. Arta de a fi femeie a ajuns să fie aproape uitată.

Frumusețea de altădată poate fi și frumusețea noastră dacă, odată descoperită, vom ști să ne raportăm la farmecul ei într-un mod personal, creativ, contemporan.

Astăzi, gingășia, candoarea, delicatețea sunt privite cu dispreț. Fiind considerate o consecință a vulnerabilității, a lipsei de putere și autoritate, sunt alungate și bine ascunse. Arta de a fi femeie a ajuns să fie aproape uitată. Feminitatea presupune, dincolo de rafinamentul vestimentar obligatoriu, un anumit fel de a vorbi, de a asculta, de a te mișca, de a atinge pământul atunci când mergi pe drum. Feminitatea este o frumusețe interioară, tainică, nedeclarată. Nu există formule magice pentru a o descoperi, asuma și afirma, însă o întoarcere în istoria modei poate face minuni", a ținut să precizeze drd. Iulia Gorneanu.