Efecte de bumerang odată cu apariția cozilor interminabile de tiruri care încearcă să intre în Ucraina prin Punctul de Trecere a Frontierei (PTF) Siret. Pentru că nimeni nu a prevăzut această situație și nici timpii de așteptare foarte mari, șoferii nu au la dispoziție toalete și nici locuri unde să arunce gunoaiele. În lipsa acestor dotări, șanțurile și câmpurile din apropierea drumului european 85 devin încet-încet un vast buncăr deschis. Iar dacă mai bate și vântul toate resturile sunt împrăștiate și la kilometri distanță. Oamenii care locuiesc în apropierea drumului european sau care au terenuri agricole în zonă sunt nemulțumiți și arată cu degetul către autorități. ”Încă e mică acum coada, pentru că de două zile se lucrează. S-au făcut atâtea investiții și nu s-au putut pune zece toalete ecologice, nici apă nu au, foarte greu o duc acești șoferi. Se roagă de oamenii din sat pentru că stau aici și câte trei zile. Țară europeană și cu pretenții, dar care nu poate pune câteva toalete. Ce eu nu înțeleg este de ce tirurile cu ajutoare stau tot la rând?”, s-a întrebat nedumerit Ovidiu Serdenciuc, un bărbat din Negostina. Olexandr e plecat de 11 zile din țară și la coadă pentru a intra în țara sa natală stă de joi seară. Transportă cartofi, pe care i-a încărcat la București și pe care trebuie să îi descarce la Kiev. Întrebat de toaletă spune simplu: ”aici în câmp”.

 

·       Oamenii din Bălcăuți și Negostina, nemulțumiți că traficul a fost deviat prin sate

Nemulțumiri majore au apărut și în rândul oamenilor care locuiesc în Bălcăuți și Negostina. Și asta pentru că o parte din mașini, inclusiv unele de tonaj greu, sunt direcționate prin aceste două sate. Una din patrulele de poliție stă la intersecția de la Ratoș, unde vin drumurile de la Siret și Rădăuți, iar cealaltă la intrarea în Bălcăuți, dinspre Suceava. ”Traficul a fost deviat prin sat și sunt mașini grele care rup asfaltul. Circulația e mare, deși e drum comunal. E foarte periculos pentru că avem copii, iar șoferii ăștia merg cum merg. De o săptămână e așa, iar dacă nu dă drumul Putin acolo la mare tot așa va fi, toată iarna. Bine nu este. Urcam dealul și mă gândeam, acuma mai este cum mai este, dar la iarnă?”, a spus Gheorghe, un bărbat din Bălcăuți. În satul următor, Negostina, supărarea este la fel de mare. ”Prin sat circulă, slavă domnului. Traficul e sufocant și chiar suntem mai mulți care vrem să mergem la Primăria Bălcăuți pentru că tremură clădirile. Toți ne plângem de asta. Șoselele nu au fost prevăzute pentru așa trafic. De vreo două săptămâni durează și nu știm că va mai ține, când se va da drumul la Odessa”, a menționat și Dorina.

 

·       ”Vor să plătească cu cardul și noi nu avem așa ceva”

Iar cozile de tiruri au adus și alte necesități. Pentru că stau atât de mult pentru a aștepta să intre în Ucraina, șoferii rămân fără provizii. Așa se face că la magazinele sătești apar tot felul de șoferi. Se confruntă însă cu o mare problemă, așa cum ne-a spus Aurora, o femeie care vinde într-un magazin. ”Vor să plătească cu cardul și noi nu avem așa ceva. Vin, întreabă și pleacă. Nu au bani cash. Merg, schimbă și apoi vin înapoi. Cumpără iaurt, pâine, suc, poate nu știu să vorbesc cu ei pentru că nu știu ucraineană, dar mă înțeleg așa, prin semne. Și totul cam de când e coada asta de tiruri, adică de vreo două săptămâni”, a arătat Aurora. Situația este departe de a se rezolva, iar după cum au dovedit cele aproape patru luni de război, cu trecerea timpului vin alte și alte provocări și probleme pe care nimeni nu le-a anticipat.