Sindicaliştii BNS şi constructorii auto propun, ca măsuri pentru depăşirea crizei din domeniu, acordarea unor facilităţi fiscale pentru firmele din industrie, precum reducerea impozitului pe profitul reinvestit şi amânarea unor plăţi de TVA, majorarea subvenţiilor şi extinderea programului Remat.

Blocul Naţional Sindical (BNS), Renault România şi Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) au elaborat un document în care propun mai multe măsuri pentru a sprijini industria auto din România, prin relansarea pieţei vehiculelor noi şi ajutorarea firmelor din sector referitor la problemele de trezorerie şi obţinerea de credite bancare.

Aceştia subliniază că industria auto din România, la fel ca şi cea din Uniunea Europeană "suportă şocul crizei financiare". Propunerile se înscriu în liniile generale trasate de instituţiile europene, care au iniţiat un set de măsuri în ideea sprijinirii sectorului auto pentru a depăşi perioada de criză, se arată în documentul BNS, Renault şi ACAROM remis, miercuri, agenţiei MEDIAFAX.

Potrivit acestora, constructorii de automobile şi furnizorii se confruntă cu două probleme majore, respectiv scăderea vânzărilor automobilelor noi şi problemele de trezorerie.

BNS şi constructorii de automobile propun oprirea importurilor de maşini second hand, în particular a vehiculelor uzate, prin menţinerea OUG privind taxa de poluare şi începerea de la 1 februarie a programului de înnoire a parcului auto Remat 2009 aşa cum a fost decis în decembrie 2008.

În plus, aceştia vor ca la programul Remat să poată participa şi firmele, precum şi persoanele fizice care cumpără vehicule în leasing.

Cele trei organizaţii consideră că trebuie facilitat accesul la creditul auto, prin diminuarea costurilor, eventual prin reducerea rezervelor obligatorii ale băncilor impuse băncilor de BNR. Acelaşi obiectiv poate fi atins prin întărirea capacităţilor de împrumut ale organismelor care finanţează cumpărarea automobilelor, respectiv punerea la dispoziţie a unui dosar de refinanţare pentru societăţile de leasing a constructorilor prin banca centrală, în euro la taxa de 4 - 4,5%, conform sursei citate.

În privinţa sprijinirii sectorului auto, cele trei părţi susţin că este nevoie de acordarea rapidă a subvenţiilor pentru investiţii, cu punerea în aplicare a unui sistem de acordare a sumelor în avans.

"Acest lucru se realizează prin stimularea investiţiilor din sectorul auto, prin majorarea fondurilor totale alocate prin care se pun în fabricaţie produse noi şi se perfecţionează tehnologiile. Trebuie, de asemenea, mărite atât fondurile totale, cât şi ponderea acestor fonduri rezervate industriei auto", susţin partenerii sociali.

Alte măsuri vizează sprijinirea în vederea obţinerii creditului bancar în condiţii acceptabile pentru finanţarea de investiţii, simplificarea actualelor proceduri birocratice de acces de către agenţii economici a fondurilor pentru cercetare, dezvoltare şi în special inovarea PNCDI II şi programele sectoriale şi stimularea orientării către temele concrete existente în sectorul componentelor auto ale cercetării universităţilor tehnice.

Creditul de Impozit Cercetare, limitat în prezent la 200.000 de euro, ar trebui să crească şi să fie puse în aplicare unele mecanisme pentru cofinanţarea indemnizaţiilor plătite salariaţilor pe perioada întreruperii temporare a activităţii, pentru a evita concedierea unor angajaţi calificaţi, potrivit acestora.

Reducerea impozitului pe profitul reinvestit în dezvoltarea şi modernizarea produselor, tehnologiilor sau noilor capacităţi pentru producerea componentelor auto, punerea în funcţiune a unui plan specific de sprijin a furnizorilor industriei de automobile sunt alte măsuri propuse în document.

În plus, sindicatele şi patronatele cer ca furnizorii de piese auto să beneficieze, cel puţin pentru 2009, de un decalajul cu un an al plăţii jumatăţii de TVA datorat statului în fiecare lună.

Totodată, aceştia îşi doresc "punerea în funcţiune a unei structuri financiare pentru acordarea împrumuturilor bancare" pentru furnizorii de automobile.

În ceea ce priveşte relansarea industriei auto la nivel european, aceştia susţin că ar trebui să crească potenţialul de împrumut al Băncii Europene de Investiţii (în prezent de 15,6 miliarde de euro) şi să fie ridicat plafonul de împrumut, să se majoreze capacităţile financiare ale Forumului Economic Mondial (FEM), de 500 de milioane de euro pe an în prezent, şi să fie accelerate procedurile de acces la creditele BEI şi ajutoarele FEM.

Constructorii auto se confruntă cu o scădere semnificativă a vânzărilor, din cauza reducerii cererii. Diminuarea producţiei de vehicule afectează negativ şi furnizorii de subansamble.