Un fenomen foarte periculos, bullying-ul, printre ale cărui efecte devastatoare se numără și atacurile sângeroase din școli (vezi cazul din Serbia), a fost abordat în cadrul unui proiect ambițios, care a adus laolaltă, pe grupuri țintă, specialiști, părinți și copii din municipiul Suceava, de la cei de grădiniță până la cei de liceu.
Proiectul educațional, desfășurat pe o perioadă mai mare de timp, a fost inițiat de Grădinița cu Program Normal Obcini și CJRAE Suceava, având drept coordonatori pe Maria Todereanu, prof. înv. preșcolar - director al GPN Obcini, și Otilia Anghelescu, prof. consilier școlar.
În acest demers li s-au alăturat Colegiul Economic “Dimitrie Cantemir”, Liceul cu Program Sportiv și Consiliile Elevilor de la cele două instituții de învățământ, dar și doi psihologi-clinicieni, profesori și specialiști în comunicare, Adriana Nichitean și Călin Bîrleanu.
Grupul-țintă a fost constituit dintr-un număr de 115 preșcolari, 115 părinți și 115 elevi de la școlile partenere, mare parte dintre aceștia fiind prezenți și la Conferința din cadrul proiectului educațional „De la grădiniță la școală ÎMPREUNĂ ANTIBULLYING – Specialiști, părinți, copii!”.
Desfășurată pe parcursul a două zile, 15 și 16 mai, în aula LPS, conferința a beneficiat de prezența primarului Sucevei, Ion Lungu, cea a inspectorului școlar general, Grigore Bocanci, a inspectorilor școlari Tatiana Vîntur, Loredana Ceică, Ciprian Manolache, precum și cea a directorilor instituțiilor partenere, Eugenia Trufin și Ciprian Anton.
„Spre bucuria noastră, avem alături invitați care sunt mereu alături de școală, printre copii, oameni care prin atitudinea lor au cultivat mereu toleranța, înțelegerea, empatia și dorința de a conlucra pentru binele comunității școlii sucevene. Mulțumim profesorilor și elevilor pentru entuziasmul manifestat la participarea în număr atât de mare la această conferință și pentru munca lor susținută în fixarea abilităților dobândite de preșcolari și elevi în cadrul activităților proiectului, cu atât mai mult cu cât astăzi, 16 mai, deloc întâmplător, este Ziua internațională pentru conviețuire pașnică, pentru promovarea păcii, a toleranței, a incluziunii, a înțelegerii și solidarității. Consider, așadar, că ne alăturăm dorinței ONU de a construi o lume mai armonioasă, prin cultivarea parteneriatului Școală-Familie-Comunitate”, a spus Maria Todereanu.
Prezent la eveniment, în ciuda programului încărcat, primarul Sucevei, Ion Lungu, a spus că „fenomenul de bullying este unul care trebuie să preocupe întreaga comunitate. De aceea sunt și prezent, să arăt că autoritatea locală este implicată în combaterea acestui fenomen care s-a acutizat. Nici nu trebuie să trecem de la o extremă la alta. Dar e o problemă de educație în primul rând, iar pentru asta trebuie să facem front comun cu școala, părinții, dar și cu Biserica. Cu toții avem responsabilitate aici, dar în primul rând contează cei șapte ani de-acasă. Noi, ca autoritate locală, oferim tot sprijinul, prin Consiliul Local, pentru programe, proiecte, cu implicarea specialiștilor”.
Bullying-ul, fenomen care afectează unul din doi copii
Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. De obicei, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție, cu consecințe grave pentru cei implicați.
Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat, mai ales că deseori se manifestă și online – cyberbullying.
În România, fenomenul de bullying are proporții extreme - 1 elev din 2 este victima actelor de amenințare, de umilire sau de violență fizică, iar 4 copii din 5 asistă la situații de bullying, conform unei analize a Organizației Salvați Copiii.
Comentarii