A patra zi consecutivă cu zboruri anulate de ceață s-a înregistrat vineri, 13 ianuarie a.c., la Aeroportul „Ștefan cel Mare” din Suceava. Directorul general al aeroportului, Ioan Măriuța, a declarat că până la ora 14:00 au fost anulate 6 curse: WizzAir Suceava - Charleroi, WizzAir Suceava - Londra, Otopeni - Suceava - Otopeni, WizzAir Charleroi - Suceava - Treviso, WizzAir Londra - Suceava - Tel Aviv și Ryanair Manchester - Suceava – Manchester, cu un număr total de pasageri de 1.430.

Pasagerii curselor companiei WizzAir au fost transportați terestru la aeroportul din Iași, cei ai cursei companiei Ryanair au fost transportați terestru la aeroportul din Cluj, iar cei ai cursei companiei Tarom au fost programați pentru alte zboruri din zilele următoare. „Pasagerilor li s-au asigurat sandvișuri și apă. Nu au fost întâmpinate probleme”, a declarat Ioan Măriuța.

Directorul Măriuța a arătat că ceața densă pe aeroportul din Suceava duce la imposibilitatea de a opera zboruri regulate deoarece vizibilitatea este foarte scăzută, sub limita minimă a dispozitivul ILS care aduce avioanele la aterizare în condiții de vizibilitate redusă. „Dacă nu se îndreaptă vremea, și azi va trebui să redirecționăm aeronavele. Aeroportul Suceava este dotat cu un ILS de categoria 2, performant, de altfel, pe care în România îl mai au aeroporturile din Cluj, Iași, Satu Mare, Baia Mare, Craiova și Constanța. Singurele aeroporturi care au ILS mai performante, de categoria 3, sunt cele de la Timișoara și Otopeni, dar și cu acestea nu de puține ori au fost direcționate aeronavele pe aeroporturi de rezervă”, a afirmat directorul aeroportului din Suceava.

Acesta a afirmat că împreună cu Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA se depun eforturi permanente pentru a îmbunătăți serviciile de navigație aeriană și chiar în această săptămână a fost la Suceava o delegație de la ROMATSA pentru a discuta despre implementarea procedurilor de operare pe GPS, ca alternativă la sistemul de navigație de tip ILS. „ROMATSA are în programul de investiții pentru anul 2023 modernizarea ILS de la Suceava, de la categoria 2 la categoria 3, cu caracteristici identice ca la Otopeni. Asta înseamnă că nu vom mai avea situații de genul ăsta. Sperăm ca totul să meargă bine, să definitivăm la sfârșitul anului upgradarea ILS, precum și procedurile GPS, pentru prima dată în România”, a declarat Ioan Măriuța.

În ceea ce privește reclamațiile pasagerilor în legătură cu aglomerația, curățenia, lipsa de comunicare etc., directorul aeroportului sucevean a afirmat că gestionarea a aproximativ 2.000 de pasageri pe zi nu este deloc ușoară, astfel că „apar discuții vizavi de spațiu, de curățenie, de parcare, de spațiile comerciale”. „Spațiile comerciale sunt deschise permanent, pentru schimb valutar avem un automat, în parcare avem un angajat de-al nostru care are bani în permanență pentru a da rest. Din primăvară, când vremea va permite, vom implementa un proiect de extindere a parcării auto și vom amplasa și un automat de plată cu cardul. Serviciile de curățenie sunt 24 de ore din 24, cu o firmă care este monitorizată de serviciile de calitate de la aeroport, dar cu 2.000 de pasageri pe zi operațiunea este greoaie. Coșurile de gunoi sunt goale, iar gunoiul este pe spațiul verde, pe lângă coșuri, pe jos prin aerogară pentru că sunt și pasageri cu un comportament care lasă de dorit. Suntem condamnați că nu avem o relație apropiată cu pasagerul și nu informăm la timp, dar precizez că nu angajații aeroportului sunt cei care comunică sau cei care transmit mesajele de la operatorii aerieni la pasageri. Avem o firmă de handling pasageri, Romanian Airport Services”, a explicat directorul general al Aeroportului Suceava.

La rândul său, managerul departamentului de deservire pasageri a Romanian Airport Services, Marius Paisa, a afirmat că situația generată de ceață la Suceava este una „destul de comună”, constatată și pe alte aeroporturi. „În primă instanță, decizia a fost de amânare a orei de decolare. Ulterior, văzând că vremea nu se îmbunătățește, cursele au fost anulate și redirecționate către aeroporturile din proximitate, și anume Cluj și Iași. Noi acționăm după proceduri și reguli strict impuse de fiecare companie aeriană, oferim pasagerilor informații în măsura în care sunt disponibile și imediat ce ne sunt furnizate de la Operation Control Center (OCC). De fiecare dată când avem o astfel de situație pasagerii beneficiază de tot ceea ce înseamnă Regulamentul european 261/2004, care stipulează foarte clar ce se întâmplă în caz de întârziere, de amânare, de anulare etc.”, a subliniat Marius Paisa.

Acesta a evidențiat că decizia de amânare sau de anulare a unui zbor revine în totalitate companiei aeriene, aeroportul și operatorii de handling neavând nimic de spus în acest sens. „Noi încercăm să oferim suport pasagerilor, majoritatea curselor sunt direcționate spre aeroporturile din Iași și din Cluj, nu mai stăm să așteptăm să se îmbunătățească vremea. Am organizat transport către aeroporturile respective, pasagerii sunt reprogramați de pe aeroportul din Suceava și merg către aeroporturile respective, de unde își continuă călătoria. Avem o colaborare foarte bună atât cu autoritățile aeroportuare, cât și cu diferitele firme care sunt implicate în acest proces - cea de transfer etc.”, a mai spus Marius Paisa.