Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a transmis un comunicat de presă halucinant în care, după luni de zile în care directorul Ovidiu Mugurel Laicu a tot venit cu asigurări privind amenajarea unui pod provizoriu, acum se aruncă vina pe alții, în special pe firma Test Prima, cea care a câștigat licitația de execuție a lucrării la podul mare.

Succint, se admite că s-a semnat un contract cu o soluție constructivă care nu prevedea închiderea traficului pe pod în timpul execuției lucrărilor și, implicit nu prevedea construcția unei variante provizorii de circulație, soluție asumată de antreprenor prin contract. Asta cu precizarea importantă că anul trecut, când a fost semnat contractul, conducerea DRDP Iași era alta. Așadar, Ovidiu Laicu se disculpă de răspundere cu privire la contractul prost conceput de la început.

 

·        Proiectantul lucrării a emis o dispoziție clară – nu se poate repara podul mare sub trafic pentru că s-ar produce o tragedie

Apoi, se spune clar, pe 9 septembrie 2022, proiectantul a emis o dispoziție de șantier prin care menționează necesitatea închiderii circulației rutiere și pietonale pe pod, motivat de starea de degradare a suprastructurii podului, precum și faptul că nu se poate respecta cerința Poliției (Serviciul Rutier) de amplasare a parapetului de tip New Jersey pe perioada de execuție a lucrărilor la suprastructură.

Așadar, mai clar, s-a stabilit tehnic că podul mare nu poate fi închis pe jumătate, iar pe cealaltă jumătate să fie deschis traficului pentru că s-ar ajunge ușor la o tragedie.  

Podul provizoriu pe care să circule localnicii atâta timp cât podul mare trebuie închis pentru înlocuirea grinzilor a devenit astfel OBLIGATORIU.

 

·        Firma Test Prima, acuzată că nu s-a implicat în amenajarea variantei cu tuburi, deși nu i s-a aprobat buget pentru asta  

Antreprenorul și-ar fi exprimat disponibilitatea asigurării tuburilor necesare construcției variantei provizorii, însă evident că a cerut un buget pentru asta. Bugetul nu a fost aprobat, dar chiar și așa, în viziunea DRDP Iași, firma Test Prima ar fi trebuit să se descurce cu podul provizoriu, pe cheltuiala ei.  

”În ciuda acestor demersuri, antreprenorul aflat sub contract a refuzat să-și asume orice cheltuială privind construcția variantei, motivând lipsa resurselor financiare și solicitând, în schimb, suplimentarea valorii din contract cu suma menționată mai sus.

Acest lucru a fost refuzat însă de CNAIR SA, care, prin Direcția Întreținere Drumuri Naționale și Autostrăzi, în decembrie 2022, transmite că nu este de acord cu suplimentarea creditelor bugetare și de angajament pentru execuția unei variante provizorii”, transmite DRDP Iași.

Au urmat apoi asigurările directorului DRDP Iași că vor fi achiziționate tuburi pentru podul provizoriu. 

”La începutul lunii mai a acestui an, reprezentanții DRDP Iași au făcut un ultim efort de mediere, invitând antreprenorul pe șantier, pentru predarea proiectului tehnic, trasarea topografică și materialele necesare, inclusiv utilajele închiriate începerii lucrărilor la varianta provizorie. Și de această dată, am întâmpinat un refuz categoric, antreprenorul motivând costuri suplimentare, sugerând suplimentarea valorii contractuale pentru cheltuieli neprevăzute, lucru imposibil în condițiile enunțate”, se arată în comunicat.

În mod halucinant, firma ar trebui să suporte costurile acestui pod provizoriu (peste 600.000 lei).

 

·        DRDP Iași aduce acuzații și pasează vina, dar nu vine cu nici un termen concret 

La ce moment suntem acum? Ei bine, cam pe unde eram și prin toamna anului trecut. Singurul aspect pozitiv este că de câteva zile au apărut primele mișcări pe șantier, mai multe utilaje amenajând rampele pentru viitoarea variantă provizorie.

DRDP Iași este în curs de finalizare a procedurii de achiziție în regim de urgență a 50 de tuburi din beton. După achiziție, se va demara procedura de achiziție pentru asigurarea unor servicii de supervizare a lucrărilor din punct de vedere calitativ și cantitativ la reabilitarea podului de la Milișăuți.

„Pe această cale, atragem atenția constructorului că imediat ce va avea la dispoziție varianta provizorie, dacă nu va trece la demontarea grinzilor și execuția restului de lucrări din contract, DRDP Iași va trece la sancțiuni economice, inclusiv la emiterea unui certificat negativ pentru nerespectarea angajamentelor contractuale, cu toate consecințele de rigoare. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat riveranilor și utilizatorilor acestui pod, asigurându-i totodată de întreaga noastră disponibilitate pentru ca în cel mai scurt timp posibil să ducem la finalizare proiectul de reabilitare a podului de la Milișăuți”, a declarat Ovidiu Mugurel Laicu, directorul general regional al DRDP Iași.

Așadar, firma Test Prima este amenințată să se apuce de treabă, eventual pe banii ei, dar... după ce podul provizoriu va fi gata. Nu se dă însă în comunicat nici un termen când va fi amenajat acest pod provizoriu.