Centrul de Advocacy și Drepturile Omului (CADO) a lansat joi, 3 iunie 2021,  în parteneriat cu Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară – ACDC România, monitorizarea segregării școlare din cadrul proiectului „Școala pentru toți copiii - II”, finanțat de Active Citizens Fund, care se desfășoară pe o perioadă de 16 luni.

Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară - ACDC România coordonează activitatea de monitorizare și investigare a cazurilor de segregare școlară din județele Suceava, Botoșani și Iași și are un rol important în promovarea și diseminarea rezultatelor obținute în urma investigațiilor în acest sens.

În cadrul conferinței online, Cerasela Bănică, președintele Centrului de Advocacy și Drepturile Omului (CADO), a declarat, joi, în deschiderea conferinței, că proiectul monitorizării segregării școlare se va desfășura în 880 de localități din 11 județe și are la bază rezultatele obținute în perioada 2015-2016, când s-au pus bazele unui sistem de ONG-uri specializate în problematicile segregării școlare.

”În 2015, ne-am dat seama că nu existau indicatori pentru monitorizarea segregării școlare și am elaborat pentru prima oară în România, mai târziu am aflat că pentru prima oară în Europa, o metodologie de monitorizarea segregării școlare. În 2016, această metodologie a fost preluată de Ministerul Educației, care a fost aprobată în 2019. Monitorizarea segregării din 2016 în 112 localități a arătat că una din două localități are o școală cu o formă de segregare școlară. Pe baza rezultatelor din 2016 am realizat o hartă a segregării școlare în regiunea N-E. Deoarece din 2016 până astăzi nu fost monitorizată segregarea școlară, reluăm monitorizarea segregării cu o abordare nouă, și anume monitorizarea duală, mai exact dimensiunea segregării școlare și metodologia de monitorizare a segregării adoptate de Ministerul Educației. Dacă nu acționăm în timp real, vom sacrifica viitorul a încă unei generații de copii”, a subliniat Cerasela Bănică, președintele CADO. 

La rândul său, fostul ministru al Educației, senatorul PNL Monica Anisie, a afirmat că în 2016 s-a lucrat la minister în problematica segregării școlare cu sprijinul experților externi.

”În 2016, am adoptat Ordinul 6158 privind planul de desegregare școlară în învățământul preuniversitar din România, precum și Ordinul privind interzicerea segregării școlare. În decembrie 2019, MEN a solicitat sprijinul UNICEF pentru crearea cadrului desegregării școlare, dar pandemia de COVID-19 a blocat lansarea monitorizării segregării școlare. În anul școlar 2021-2022, vom fi mai aplicați în ceea ce privește aplicarea metodologiilor de desegregare. Voi fi întotdeauna alături de copii și profesori. Munca de teren este cea mai importantă și totodată sunt deschisă la propunerile dumneavoastră”, a adăugat senatorul PNL Monica Anisie.

Pe de altă parte, secretarul de stat în Ministerul Educației și Cercetării Radu Szekely a subliniat faptul că pandemia de COVID-19 a întârziat aplicarea metodologiei de monitorizare a segregării.

La rândul său, Daniel Rădulescu, președintele Agenției Naționale pentru Romi, a subliniat necesitatea cooperării cu societatea civilă pe problematica segregării școlare și a cerut statului român să investească în educația copiilor romi.

”Trebuie să investim în educația copiilor romi, iar ceea ce a făcut CADO în problematica segregării școlare este o acțiune lăudabilă care trebuie să continue. De asemenea, cred că trebuie să găsim împreună metodologii care să răspundă tuturor romilor astfel încât să ne păstrăm tradițiile”, a subliniat Daniel Rădulescu, președintele Agenției Naționale pentru Romi.

Școala pentru toți copiii - II este un proiect derulat de Centrul de Advocacy și Drepturile Omului – CADO, în parteneriat cu Asociația Consultanților în Dezvoltare Comunitară - ACDC, cu sprijinul financiar Active Citizens Fund România, program finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Scopul proiectului este îmbunătățirea practicilor instituționale în aplicarea legislației de prevenire și combatere a segregării și discriminării rasiale datorită acțiunilor de watchdog, monitorizare și advocacy a ONG-urilor capacitate pentru a identifica și raporta discriminarea elevilor romi în educație sub forma segregării.

Programul Active Citizens Fund România este finanțat prin Granturile SEE 2014-2021. Obiectivul general al Granturilor este de a reduce disparitățile economice și sociale și a consolida relațiile bilaterale dintre cele 15 state beneficiare și statele donatoare (Islanda, Liechtenstein, Norvegia). Programul este administrat de către consorțiul compus din Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, Fundația pentru Parteneriat, Centrul de Resurse pentru Comunitățile de Romi, Fundația PACT și Frivillighet Norge, care acționează în calitate de Operator de Fond desemnat de către FMO – Oficiul Mecanismului Financiar al Granturilor SEE și Norvegiene. Active Citizens Fund România vizează consolidarea societății civile și a cetățeniei active și creșterea capacității grupurilor vulnerabile. Pentru mai multe informații despre Active Citizens Fund în România, vă rugăm accesați www.activecitizensfund.ro. Pentru mai multe informații despre Granturile SEE și Norvegiene, accesați www.eeagrants.ro.

Pentru mai multe informații legate de proiectul Școala pentru toți copiii - II, persoana de contact este Petru Vasile Gafiuc, președintele Asociației ACDC România, Tel: 0230.524.128, e-mail: acdcassociation@gmail.com.

(Alina Adomnicăi, Responsabil Comunicare & Social Media, Institutul Bucovina)