Pe data de 24 aprilie, în cadrul Săptămânii Școala Altfel, la Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” din Liteni a avut loc activitatea „Jurnalismul Școlar”, un worksop de scriere creativă, care s-a axat pe promovarea revistelor școlare ale liceului și pe informarea elevilor de la clasele a VI-a, a VIII-a și a IX-a asupra elaborării unui articol, de la concepție până la publicare.

Timp de 3 ore, activitatea s-a desfășurat în trei părți distincte. Prima parte a vizat prezentarea celor 3 reviste școlare ale liceului din Liteni: Lettres & Letters, - revistă bilingvă franceză - engleză, al cărei prim număr a apărut acum 12 ani, Şansele Oamenilor de Succes (S.O.S.) - revista liceului și Ne prețuim valorile?! - revistă care cuprinde eseurile câștigătoare din cadrul proiectului județean cu același nume. A doua parte a constat într-un atelier de scriere creativă, în care elevii au pus pe hârtie titluri hazlii/interesante și au notat schițe ale unor articole pe teme privind interesele lor: dansuri, cinematografie, dezvoltare personală și profesională, muzică, arte, educație interculturală, educație rutieră, proiecte internaționale. Ultima parte a activității a fost mai tehnică, elevii învățând cum să tehnoredacteze un articol și să respecte normele standardizate.

„În școala românească termenul de jurnalism a fost pentru mult timp aproape inexistent, la acest termen accesând doar tinerii care își îndreptau pașii către studii universitare în domeniu. În ultimii ani, totuși, tot mai multe școli oferă elevilor șansa de a învăța tainele jurnalismului prin formarea unor redacții sau cluburi, cum sunt activitățile extrașcolare. Participarea la astfel de cluburi de jurnalism, realizarea unor reviste, ziare la nivel de clasă sau la nivel de școală oferă, din punctul meu de vedere, doar avantaje tinerilor,” ne-a povestit inițiatoarea proiectului, doamna profesor Ana Maria Briana Belciug, director-adjunct.

Printre cei prezenți, am întâlnit-o pe Andreea-Elena Dascălu, elevă în clasa a IX-a B, care ne-a mărturisit că prin intermediul acestei activități a învățat cum să își consolideze ideea de la care pornește pentru a crea un articol, indiferent de limba în care este scris, română, franceză sau engleză și a dobândit abilități în elaborarea unor titluri captivante menite să atragă cititorii. „Pot descrie această activitate ca fiind informativă, educativă, creativă, eficientă și nu în ultimul rând, valoroasă,” a remarcat Andreea-Elena.

Fiecare revistă școlară menționată anterior este condusă de echipele editoriale ale elevilor Liceului „Iorgu Vârnav Liteanu”, care lucrează profesionist și acordă o atenție meticuloasă când vine vorba de detalii. Sarcinile sunt distribuite în mod egal între ei și își oferă sprijin sau își contestă constructiv ideile unii altora. Procesul lor începe cu o cercetare amănunțită a subiectului ales, urmată de experimentarea unor noi tehnici de redactare. Ei cercetează semnificația diferitelor subiecte pentru publicul tânăr, evaluând în același timp ce subiecte ar putea să nu rezoneze cu colegii lor. Revista pe care o produc este creată de tineri pentru tineri, ei asigurându-se că perspectivele lor sunt reprezentate în mod autentic în paginile revistelor liceului. Implicarea profesorilor rămâne minimă, servind doar ca îndrumare și sprijin. „De-a lungul generațiilor succesive de redactori, am observat o transformare notabilă: ei devin mai generoși, mai deschiși și mai pricepuți la comunicare și analiză critică. Cred cu tărie că un club de jurnalism în cadrul unei școli îmbogățește experiențele elevilor, indiferent dacă vor urma sau nu o carieră în jurnalism, deoarece încurajează abilități neprețuite și dezvoltarea personală,” a adăugat doamna profesor Ana Maria Briana Belciug.

Un alt participant la workshop-ul „Jurnalismul Școlar” apreciază valoarea pe care o are înțelegerea modului de redactare a unui articol pentru dezvoltarea personală. În continuare, este de părere că printre conceptele-cheie explorate în astfel de activități se numără selectarea unor titluri captivante pentru a atrage cititorii, utilizarea unor fonturi adecvate și organizarea eficientă a informațiilor în cadrul paginii. „Îi încurajez pe toți elevii să participe la aceste activități deoarece oferă cunoștințe valoroase, condensate convenabil într-o sesiune scurtă și complet gratuite,” a completat elevul Denis-Mihăiță Țibichi, din clasa a VIII-a A.

Activitatea și-a propus să atingă două obiective principale: implicarea elevilor în activități de scriere creativă atractive și conștientizarea importanței esențiale a obținerii de informații corecte din surse de încredere. Prin intermediul acestor obiective, s-a urmărit încurajarea participării active a elevilor, atât la activități de scriere creativă, cât și la cele de scriere informativă.

 

Diana-Maria Poenaru