Anunțul autorităților de la Kiev cu privire la faptul că au început să trimită camioane pe calea ferată în Polonia, pentru a evita blocada rutieră, readuce în actualitate faptul că avem o cale ferată în stare bună până la Siret, dar... degeaba o avem.

Mai mult, sunt deja 5 ani de zile de când Monitorul de Suceava scria despre faptul că a fost realizat primul transport de tip RO-LA, în care un număr de 20 de tiruri au fost preluate pe platforme CFR Marfă și transportate de la Dornești și până la ieșirea din țară prin Vama Ruse. Inițiatorii programului și clienții acestuia se arătau foarte încântați de o asemenea reușită, lansarea oficială fiind propusă pentru luna septembrie 2018, fără însă a mai avea efectiv loc.

Au trecut de atunci mai bine de 5 ani de zile, iar acum, când coada de tiruri spre Vama Siret este de 25 de kilometri, mulți și-au dat seama cât de bine ar fi fost dacă parte din aceste vehicule grele ar fi ajuns până la Siret pe calea ferată.

”Ne-am bucura de existența acestui mod de transport, pentru ca să nu mai fie afectată infrastructura rutieră. La noi, la Siret, e cel mai solicitat punct de trecere a frontierei cu Ucraina. Din totalul camioanelor, 80% trec pe la noi și restul pe la Halmeu. Am fost la București, am încercat să urnesc proiectul, pentru că linia este utilizabilă”, a declarat pentru ClubFeroviar.ro primarul din Siret, Adrian Popoiu.

Demersuri de acest gen se fac dinainte de transportul experimental din 2018.

Singurul pas concret recent făcut de CFR este că linia secundară Dornești – Siret a fost scoasă din lista "pentru casare și valorificare", unde figura din 2011, și a fost reintrodusă în lista cu secțiile neinteroperabile, ceea ce înseamnă că poate fi redeschisă traficului.

Cei 16 kilometri de cale ferată de la Dornești și până la Siret sunt în stare relativ bună, linia fiind construită spre finalul anilor 1980.

CFR Marfă are în parcul de material rulant 160 de vagoane RO-LA (pe care pot fi urcate și transportate tiruri), dar, din păcate, acestea au revizia expirată.

Au revizia expirată pentru că anii au trecut, nu pentru că ar fi fost intens folosite.

Directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a declarat pentru Club Feroviar că este deschis acestei inițiative și că va face tot ceea ce depinde de el pentru a relua transportul cu vagoane de tip RO-LA.

„Urmează să depunem la AFER, cât mai curând, un caiet de sarcini pentru a repara aceste vagoane. În funcție de ce costuri vor reieși pentru aceste reparații, vom vedea dacă mai trebuie să accesăm subvenție de la Fondul de Mediu și dacă această subvenție mai este disponibilă. Și eu țintesc un business de acest fel, să preiau traficul de pe șosele”, a declarat șeful CFR Marfă pentru Club Feroviar.

Din această declarație este însă destul de limpede că proiectul nu se poate concretiza într-un termen scurt.

Cu cele 160 de vagoane ar putea fi formate opt trenuri complete, compuse fiecare din 20 de vagoane RO-LA și un vagon cușetă în care șoferii să se poată odihni în timpul în care vehiculele grele sunt transportate pe calea ferată.